Under stor festivitas har Widerøe i Brasilien fået leveret det første af tre nye jetfly. Det norske selskab er global lanceringskunde.
Brasilianske sambarytmer og norske nationaldragter var nogle af elementerne i den overdragelsesceremoni, der fandt sted onsdag morgen lokal tid i São José dos Campos, der ligger omkring 60 kilometer nordøst for den brasilianske millionby, Sao Paulo.
I São José dos Campos holder den brasilianske flyproducent Embraer Commercial Aviation til, og norske Widerøe er lanceringskunde for det nye Embraer E190-E2 jetfly, som selskabet nu har modtaget det allerførste eksemplar af.
Det 114-sæder store jetfly vil senere på måneden blive indsat på de første indenrigsruter, og første flyvning finder sted den 24. april fra Bergen til Tromsø.
Widerøe har afgivet fast ordre på tre fly og har samtidig en option på yderligere 12 fly af samme type. Den samlede værdi af flyordren, hvis optionerne udnyttes, er på 873 millioner dollars, eller hvad der svarer til 5,3 milliarder danske kroner.
“E190-E2 er et imponerende fly. Det er det ideelle fly for Widerøe, hvor vi introducerer jetfly for første gang i selskabets 84-årige historie. Jeg er overbevist om, at vores passagerer kommer til at holde af flyet, vores operative medarbejdere vil komme til at værdsætte den nye tekonologi, mens vores økonomifolk vil sætte pris på den økonomi, som flytypen giver mulighed for,” sagde Widerøes administrerende direktør, Stein Nilsen, ved leveringsceremonien.
Ægte succeshistorie for Embraer
Udover at det var en stor dag for Widerøe, var det også en meget særlig dag for Embraer, der har langt tusindvis af udviklingstimer i den nye flytype.
“Dette er en historisk dag for E-jet programmet og for Embraer. Leveringen af denne E2 markerer fortsættelsen af en ægte succeshistorie i global luftfart. Jeg er beæret over, at Widerøe – som er et respekteret og erfarent flyselskab – er vores lanceringskunde,” sagde Embraers koncernchef John Slattery ved leveringen.
Koncernchefen udtrykte også sin glæde over det gode samarbejde, der havde været op til leveringen af flyet, og han glædede sig personligt til at være ombord på det første fly, når det i næste uge flyver ind i norsk luftrum.
I forhold til forgængeren E190 er omkring 75 procent af systemerne i flyet helt nye. Brændstoføkonomien er 17,3 procent bedre end de nuværende E190 og 1,3 procent bedre end prognoserne. Herudover har flyet det laveste støjniveau og CO2-udledning i sin kategori.
Piloter, der har erfaring med den nuværende generation E-190, skal ikke igennem et helt simulator-træningsforløb for at blive opkvalificeret til at flyve E2. Der skal blot gennemføres et kursus på to og en halv dag.
Relaterede artikler:
Første Embraer E190-E2 snart klar til Widerøe
Embraer får certificeret ny E190-E2
Widerøe klar med første jetruter