Det norske regionalflyselskab Widerøe’s kontorer er blevet ransaget af konkurrencemyndighederne. Ransagningen kan skyldes en strid med et dansk flyselskab.
De europæiske konkurrencemyndigheder gennemførte tirsdag en uanmeldt ransagning af det norske regionalflyselskab Widerøe’s lokaler i Oslo og Bodø. Tilsynsmyndigheden ESA ville undersøge, om Widerøe har overtrådt konkurrencereglerne ved at forsøge at begrænse konkurrencen eller ved at misbruge en dominerende stilling.
Norge er ikke medlem af EU. I stedet er landet sammen med Island og Liechtenstein medlemmer af European Free Trade Association (EFTA), der samarbejder tæt med EU. Det betød, at razziaen blev gennemført af EFTA’s særlige konkurrencemyndighed ESA.
I strid med DAT
Et uanmeldte kontrolbesøg er et indledende skridt i undersøgelsen af om et selskab har udvist konkurrencebegrænsende adfærd eller misbrugt sin dominerende stilling.
”Selvom ESA foretager kontroller, så er det ikke ensbetydende med at selskaberne har gjort noget forkert,” siger Per Andreas Bjørgan, direktør for ESA.
Konkurrencemyndigheden vil ikke oplyse hvad sagen man undersøger drejer sig om. Men Widerøe har gennem flere år konkurreret med danske Danish Air Transport (DAT) om retten til at operere på en række norske indenrigsruter, som landets transportministerium yder driftsstøtte til.
Og i 2012 blev Widerøe faktisk anmeldt til ESA af en norsk lokalpolitiker, som mente, at Widerøe forsøgte at presse DAT ud af markedet ved at komme med urealistisk lave bud på hvad de skulle have for at betjene ruter.
Det kan derfor ikke udelukkes, at tirsdagens ransagning har relation til en udløber af striden om de såkaldte PSO-ruter.
Forsvare sig selv
Der er ingen specifik frist for hvornår en undersøgelse af mulig konkurrencebegrænsende adfærd skal være afsluttet.
”Varigheden af en undersøgelse vil afhænge af en række faktorer, herunder kompleksiteten af sagen, i hvilket omfang virksomheden samarbejder i forbindelse med undersøgelsen, og hvordan virksomheden udøver sin ret til at forsvare sig selv,” siger Per Andreas Bjørgan.
Widerøe har gennem adskillige år været ejet af SAS. Men sidste år solgte SAS 80 procent af Widerøe tilen norsk investorgruppe bestående af transportselskabet Torghatten ASA, rederiet Fjord1 AS og Nordland Fylkeskommune.