Finnair outsourcer bemandingen af kabinerne på to langruter. Outsourcing på yderligere knap 20 ruter inden for to år.
Omkring 180 stewardesser og stewarder, der arbejder ombord på Finnairs Airbus A330-langdistancefly, skal i starten af 2015 ud og finde nyt arbejde. De kan forsøge at sende en ansøgning til det norske rekrutteringsfirma OSM Aviation og være så heldige at få deres gamle arbejde tilbage. For fremover er det OSM Aviation, der skal levere kabinepersonale til to af Finnairs langdistanceruter.
Finnair har nemlig besluttet at outsource bemandingen af kabinerne på flyvningerne fra Helsinki til Hong Kong og Singapore til OSM Aviation, som også leverer kabinepersonale til Norwegians langdistanceruter. Personalet vil arbejde ud af OSM Aviations baser i Asien.
Siden 2011 har Finnair forhandlet med sit kabinepersonale om omfattende besparelser. Forhandlinger som ikke har givet Finnair de ønskede resultater. Det tager selskabet nu konsekvensen af med outsourcingen.
“Som en tabsgivende virksomhed, kan vi ikke fortsætte med at betale en ”Finnair-præmie”. Vi må få vores omkostninger ned på et konkurrencedygtigt niveau. Desværre var vi ikke i stand til at gøre dette gennem forhandlinger med fagforeningen, og det er derfor, vi på visse ruter nu ændrer vores rolle fra at levere en service til at købe en tjeneste,” forklarer Ville Iho, koncerndriftsdirektør i Finnair.
20 ruter
Ruterne til Hong Kong og Singapore bliver ikke de eneste, hvor kabinepersonalet i fremtiden vil blive hyret ind fra eksterne firmaer. I de kommende to år forventer Finnair at outsource bemandingen af kabinerne på omkring 20 mellem- og langdistanceruter.
Disse handlinger er en del af Finnairs 200 mio. Euro store spareprogram, der blev lanceret i 2011. Finnairs mål var at opnå faste årlige besparelser på 18 mio. Euro gennem forhandlinger med kabinepersonalet, men forhandlingerne endte uden resultat.