Et udsnit af SAS' nuværende to år gamle hjemmeside.

​Fravalgt it-leverandør skyld i SAS-nedbrud

Det var en fejl hos it-leverandøren CSC, der betød, at SAS’ hjemmesider var i knæ i over 15 timer mandag og tirsdag. Om tre uger skifter SAS CSC ud med en indisk it-leverandør.

I mere end 15 timer fra mandag eftermiddag til tirsdag morgen var SAS’ hjemmesider i sort. Det betød at mange passagerer ikke kunne checke ind online, ligesom det ikke var muligt at købe billetter på selskabets hjemmesider.

De havarerede hjemmesider betød, at SAS via sociale medier som Twitter og Facebook måtte opfordre sine passagerer til at tage tidligt i lufthavnene tirsdag inden deres flyafgange for at have god tid til at checke ind i lufthavnenes automater eller ved skrankerne.

Tre uger før skifte
Ansvaret for det langvarige nedbrud ligger hos den amerikanske it-koncern CSC, der står for driften af mange af SAS’ it-systemer.

”Siderne gik ned i forbindelse med en funktionsopdatering hos CSC mandag eftermiddag. Problemet blev først løst tirsdag morgen,” forklarer Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.

Og selvom siderne kom op at køre igen, så passagererne kunne checke ind online, så var driften stadig ustabil langt op af dagen tirsdag.

Nedbruddet kommer kun tre uger før SAS den 1. oktober skifter it-leverandør. Her overtager den indiske it-koncern Tata ansvaret for driften af mange af flyselskabets it-systemer fra CSC.