Det norske lavprisflyselskab Norwegian har netop annonceret en ny rute fra København til Berlin. Det er dog ikke derfor, at man i flere uger har kunne se et norsk indregistreret Norwegian-fly stående i en hangar i Oslo i fuld Air Berlin bemaling.
Den velkendte Leonard Cohen sang “First we take Manhattan, then we take Berlin“ kan med lidt god vilje føres over på den aktuelle situation for det norske lavprisflyselskab Norwegian. Men dog i omvendt rækkefølge.
Her har Norwegian netop annonceret en ny rute fra København til Berlin samtidig med, at selskabet har overtaget et fabriksnyt Boeing 737-800 fly, der oprindeligt skulle have været leveret til Air Berlin.
Og inden længe kan Norwegian tilbyde lavprisflyrejser til New York, således at Mahanttan vil kunne være indtaget indenfor et par år.
Det nye Boeing 737-800 flybliver det 16. som Norwegian har indfaset i flåden i indeværende år. Flyet var bygget til og malet i Air Berlin-farver, da det tyske selskab i forbindelse med implementeringen af en ny spareplan har valgt at bremseleveringen af nye fly.
Fik et godt tilbud
Derfor fik Norwegian tilbud om at overtage flyet, og koncernchef Bjørn Kjos behøvede ikke meget betænkningstid, idetdetnorske lavprisflyselskabhar et ønske om flere fly og en hurtigere levering. Ventelisterne er nemlig ganske lange til de populære og driftssikre Boeing 737-800 fly.
Mange gjorde alligevel store øjne, da flyet i Air Berlin-bemaling og den norske registering LN-NIBfor to uger sidenlandede i Gardermoen-lufthavnen ved Oslo og efterfølgende blev kørt i hangar.
Flyet var bestilt til Air Berlin med SKY-interiør, så der udestår kun at få flyet malet om i Norwegian-farver samt gennemførelse af en række installationer, førend flyet har undergået forvandlingen fra Air Berlin til Norwegian og kan sættes i drift.
Flyet blev den17. oktoberfløjet hjem til basen i Oslofra Boeing Field ved Seattle. Om bord var blandt andet Norwegians flådechef Tore Jenssen, kaptajn Sven Hermansen og flytekniker Atle Straume.