Det seneste godt halvandet år er SAS’ Eurobonus-program vokset fra tre til fire millioner medlemmer. Det svarer til 1.675 nye medlemmer hver dag.
Den 27-årige Stig Christiansen fra Norge blev fornylig medlem nummer fire million af SAS’ loyalitetsprogram Eurobonus. I præmie fik han 200.000 EuroBonus point, hvilket eksempelvis rækker til en returflyvning på SAS Business til New York for to personer.
Med medlem nummer fire million i flokken er SAS’ Eurobonus-program vokset med 1 million medlemmer siden starten af 2014. Det svarer til omkring 1.675 nye medlemmer hver dag.
”Vi er utroligt stolte af, at vi har oplevet så stor en stigning i antallet af medlemmer, og at vi nu kan fejre medlem nummer fire millioner. Det viser, at kunderne sætter pris på det, vi gør – både omkring vores egne tilbud, og de tilbud vi skaber sammen med vores samarbejdspartnere,” siger Eivind Roald, kommerciel direktør i SAS.
Tage kampen op
Eurobonus-programmet havde i gennem adskillige år lige under tre millioner medlemmer indtil det i starten af 2014 for alvor fik luft under vingerne og medlemstilstrømningen for alvor tog til.
Det skyldtes primært to ting. For det første ophævede Norge i starten af 2014 det forbud mod optjening af bonuspoint på norske indenrigsruter, som landet indførte tilbage i 2002. Det blev indført efter ønske fra det dengang lille flyselskab Norwegian, der ønskede at tage kampen op mod store SAS på de norske indenrigsruter. Det kunne dog kun lade sig gøre, hvis ikke SAS kunne lokke med bonuspoint.
I 2013 skønnede den norske regering, at Norwegian var blevet så store og stærke, at bonuspointforbuddet ikke længere var nødvendigt. Det blev ophævet 1. januar 2014 og fik mange nordmænd til at strømme til Eurobonus-programmet.
I andre sammenhænge
For det andet relancerede SAS Eurobonus-programmet den 1. april 2014. Et nyt diamant-niveau blev indført og det blev muligt at avancere fra basis- til sølv-medlem efter blot fem enkeltrejser. Det er dog stadig begrænset hvor mange ekstra privilegier et sølvkort giver. Her skal man stadig op i guld- eller diamant-medlemskab for at få ret til ting som at bruge fast track-sikkerhedskontrol og lounges.
Det blev desuden muligt at optjene og bruge point i en lang række andre sammenhænge end lige ved direkte rejserelaterede aktiviteter som flyvninger, billeje og hotelophold. Nykredit og en række tøjbutikker på nettet kom ind under Eurobonus-paraplyen. Det skulle være med til at gøre Eurobonus til mere end blot et rejserelateret loyalitetsprogram.
Fem millioner medlemmer
Det er ikke kun antallet af medlemmer, som er vokset. Det samme er medlemmernes tilfredshed med programmet og brug af bonuspoint.
”De seneste år er tilfredsheden blandt EuroBonus-medlemmerne steget, og programmet anvendes flittigt. Antallet af rejser som købes med bonuspoint er steget med 20 procent,” siger Eivind Roald.
Af SAS’ totale indtægter kommer cirka 50 procent fra EuroBonus-medlemmer. Og SAS’ mål er at få fem millioner Eurobonus-medlemmer inden for få år. Hvis de fastholder det nuværende tempo, så vil selskabet nå det mål i starten af april 2017.