Der er blevet indgået en aftale med FPU, som betyder, at flyselskabet Jettime har tilbudt genansættelse til de piloter, som blev afskediget kort før, at selskabet gik konkurs.
COVID-19-pandemiens store udfordringer for flytrafikken har både ført til parkerede fly, fyringsrunder og konkurser. Et af de danske flyselskaber, der måtte lade livet som følge af pandemien, var Jet Time.
Det danske charterflyselskab indgav i juli 2020 en konkursbegæring til skifteretten ved Sø- og Handelsretten, men allerede forinden var hovedparten af de 342 danske ansatte blevet afskediget. Siden har flyselskabet droppet mellemrummet i navnet og flyver nu videre i en ny konstruktionen og under navnet Jettime.
Det kunne lade sig gøre, fordi de sunde aktiver fra det konkursramte flyselskab blev flyttet over i det nye selskab, og alle de piloter, der før konkursen var ansat i selskabets danske afdeling, er tilbudt ansættelse i det genopståede Jettime. Det skriver Fagbladet Luftfart.
Starter på 60 procent
Genansættelserne er kommet i stand via en aftale mellem fagforeningen Flyvebranchens Personale Union (FPU) og pilotforeningen Pilot Association Jet Time (PAJ). 125 piloter blev tilbudt genansættelse, og 105 af disse har accepteret tilbuddet.
Aftalen er solidarisk på den måde, at alle de genansatte piloter starter med en ansættelse på 60 procent. Når flyselskabet efterhånden får behov for mere arbejdskraft, vil Jettime først tilbyde de nuværende piloter at gå op på 100 procent, før selskabet ansætter flere.
Det glæder Jettimes chefpilot, Kristian Plambeck, at parterne er nået frem til en aftale, der er indrettet sådan, at alle de tidligere ansatte piloter kunne tilbydes et job.
”Det er ret unikt, at selv de erfarne, garvede luftkaptajner går med til at gå ned på en 60 procents-ansættelse, så styrmænd, der har været ansat i seks dage, også kan komme tilbage. Det gør mig rigtig stolt af den gruppe mennesker og det sammenhold, der er.”
Vender tilbage midt i maj
Ifølge formand Brian Rasmussen fra Pilot Association Jet Time var det allerede fra starten målsætningen, at alle de opsagte piloter skulle tilbydes at vende tilbage. Det kunne dog ikke lade sig gøre, hvis ikke kollegerne kollektivt var med på at gå ned i arbejdstid.
”Coronakrisen var en atypisk krise. Ingen havde kunnet forudsige, at en branche kunne blive lukket. Det var forhold, som vi ikke havde prøvet før. Det kaldte på nye løsningsmodeller. De 60 procent har gjort, at det kunne lykkedes. Havde aftalen ikke været skruet sammen på den måde, havde alle ikke haft mulighed for at komme tilbage.
Ifølge Jettime vil alle de opsagte piloter være tilbage i arbejdet den 16. maj i år, hvor de vil sidde i cockpittet på flyselskabets syv Boeing 737-fly. Ved konkursen havde Jet Time også en afdeling i Finland, hvor piloterne var ansat på finsk overenskomst. Disse medarbejdere bliver også tilbudt genansættelse.
Relaterede artikler: