Piloter i cockpittet på fly fra Air France. (Arkivfoto: Air France | PR)

2,3 millioner nye jobs i luftfarten inden 2042

Flere end 900.000 kabineansatte, 700.000 teknikere og 650.000 piloter skal der på globalt plan rekrutteres i de kommende 20 år for at dække flyselskabernes behov. Flest jobs vil blive skabt i Eurasien.

Hvis prognoserne hos Boeing Commercial Airplanes holder stik, vil der være masser af ledige jobs i luftfarten i de kommende 20 år. Det viser en ny PTO (Pilot and Technician Outlook), som den amerikanske flyproducent netop har offentliggjort.

Baseret på forventningerne om, at den globale flåde af kommercielle fly vil blive fordoblet frem til 2042, vurderes det, at flyselskaberne har brug for at ansætte yderligere 2,3 millioner personer i luften og på landjorden.

Behovet er opgjort til 649.000 piloter, 690.000 teknikere og mekanikere samt ikke færre end 938.000 kabineansatte.

“Med indenrigsflyvningerne fuldt genoprettet og international trafik tæt på niveauerne fra før pandemien, fortsætter efterspørgslen efter luftfartspersonale med at stige,” siger Chris Broom, direktør for Commercial Training Solutions hos Boeing Global Services.

Halvdelen af behovet på tre markeder
Omkring halvdelen af de 2,3 millioner nye jobs forventes at blive skabt i Kina, Eurasien og Nordamerika. Eurasien består i Boeings terminologi af EU, Rusland og de tidligere sovjetstater.

Når det kommer til piloter, skal der bruges 143.000 i Eurasien, 134.000 i Kina og 127.000 i Nordamerika. Hvad angår kabinepersonale er behovet særligt stort i Eurasien, hvor der vil blive skabt 235.000 nye jobs frem mod 2042, efterfulgt af Nordamerika med 177.000 og Kina med 161.000.

Behovet for teknikere og mekanikere er også størst i Eurasien med en forventning om 156.000 nyansættelser, mens Kina får brug for 138.000 og Nordamerika 125.000.

Selvom behovet er størst i de føromtalte tre markeder, forventes væksten dog at være størst i Afrika, Sydøstasien og Sydasien, hvor antallet af ansatte ventes at blive fordoblet i de kommende 20 år.

Usikkerhed omkring Rusland
I tidligere udgaver af Boeings PTO var Rusland og Centralasien ét samlet marked, men på grund af usikkerheden omkring udviklingen, som følge af sanktionerne mod Rusland, er tallene for Rusland sammenlagt med EU under markedsområdet Eurasien i 2023-udgaven.

Boeing oplyser dog, at det estimerede behov i Rusland isoleret set udgør 3,0 procent af den globale opgørelse.

 

Relaterede artikler:

Får brug for 17.645 nye fly inden 2040

Boeing: Brug for 2.200 færre passagerfly

Boeing: Brug for 1,5 mio. piloter og stewardesser