En Boeing 777X letter på en testflyvning. (Foto: Boeing | PR)

Boeing: Brug for 2.200 færre passagerfly

Boeing forventer, at der frem til 2030 bliver behov for 11 procent færre passagerfly sammenlignet med sidste års udmelding. Coronapandemien vil ramme hårdt de næste tre år.

Det er ikke den store overraskelse, at der bliver brug for færre passagerfly i de kommende år. Luftfartsbranchen er stærkt påvirket af de forskellige landes rejserestriktioner og den deraf lave efterspørgsel.

Boeing fremlagde tirsdag forventningerne til de kommende 10 år i deres årlige markedsanalyse, og her fremgår det således tydeligt, at coronapandemien sætter sit klare aftryk på årene frem. Den amerikanske flyproducent nedjusterer tallet for, hvor mange kommercielle passagerfly der bliver brug for frem til 2030.

Markedsudsigterne er, at der bliver behov for 18.350 nye passagerfly, hvilket er cirka 2.200 færre – eller en nedjustering på 11 procent – i forhold til Boeings analyse i 2019. Det svarer til 220 færre fly om året, og antallet inkluderer fly fra alle producenter.

Boeing anslår, at værdien af de 18.350 nye passagerfly vil beløbe sig til 2,9 billioner dollar, eller hvad der svarer til 18.300 milliarder kroner.

Krise vil påvirke flådestrategier i mange år
Den nuværende pandemi vil særligt have store konsekvenser for den globale luftfart hen over de næste tre år, lyder det fra Boeing.

“Kommerciel luftfart står over for historiske udfordringer i år, hvilket i høj grad påvirker efterspørgslen på fly og tjenester på både kort og lang sigt. Alligevel har historien også vist, at lufttransport igen og igen er modstandsdygtig,” siger Darren Hulst, kommerciel direktør i Boeing.

”Den nuværende forstyrrelse vil påvirke flyflådestrategierne langt ind i fremtiden, da flyselskaber fokuserer på at opbygge alsidige flåder, netværk og forretningsmodelinnovationer, der leverer den største kapacitet og effektivitet – med lavest risiko – for bæredygtig vækst.”

Flyproducenterne er bevidste om, at ordrebøgerne vil være reduceret i en rum tid. Flyselskabernes passagertal var generelt set nede med 90 procent, da coronakrisen var på sit højeste i foråret, og der forventes flere års genopretning.

Asiens flådeandel vil stige kraftigt
Boeing har også vurderet de næste 20 år i den nyeste prognose for fremtidens marked. Den amerikanske flyproducent forventer, at den globale flyflåde vil stige til 48.400 i 2039. I dag er der cirka 25.900 fly i den globale flåde, hvoraf næsten en tredjedel var sat på jorden i september som følge af coronakrisen. De asiatiske flyselskaber vil råde over 40 procent af flåden om små 20 år i modsætning til 30 procent i dag, forudsiger Boeing.

Det største marked i de kommende 20 år vil være for mellemdistancefly som Boeing 737 MAX og Airbus A320 med 32.270 fly. Inden for det nuværende årti vil det desuden blive vist, hvorvidt Airbus får deres tre nye brintfly på vingerne, som producenten for nyligt løftede sløret for.

Under coronapandemien har en lang række flyselskaber valgt at pensionere fly tidligere end forventet for at tilpasse sig den nye virkelighed og fremtiden med mere moderne fly. British Airways og Virgin Atlantic har eksempelvis valgt at udfase de ikoniske og brændstoftunge Boeing 747, der ikke længere er rentable for flyselskaberne.

 

Relaterede artikler:

Her er fremtidens klimaneutrale passagerfly

Boeing lukker Dreamliner-produktion i Everett

Boeing har mistet næsten 1.000 MAX-ordrer