25 års jubilæum hos verdens mest ekspansive flyselskab

Luftfartsselskabet Emirates kan i denne uge fejre 25 års jubilæum. Selskabet startede op med lejede fly fra Pakistan International Airlines, men råder i dag over en af verdens største og mest moderne flåder af langdistancefly.

En af de største succeser i moderne luftfart er det Dubai-baserede Emirates Airlines. Selskabet blev etableret den 25. oktober1985 og kan således i denne uge fejre 25 års jubilæum.

Emirates harbase i emiratet Dubai i De Forenede Arabiske Emirater. Selskabet blev etableret af den lokale regering, der stadig er eneejer. I dag er det verdens største luftfartsselskab målt på antallet af internationale passagerkilometer.

Starten var ellers mere ydmyg, da selskabet den 25. oktober 1985 indviede sin første rute fra Dubai til Karachi. Selskabet havde lejet en Airbus A300 og en Boeing 737-200 fra Pakistan International Airlines til at betjene destinationerne Bombay, Delhi, Karachi og Kuwait.

I dag behøver Emirates ikke at leje fly fra andre selskaber. De bliver i stedet købt i dusinvis fra de store flyproducenter. Selskabet opererer i øjeblikket 144 fly og har ikke færre end 196 fly i ordre.

Senest flyordre blev afgivet i juni måned, da Emirates bestilte yderligere 32 eksemplarer af megajumboen Airbus A380 til en samlet værdi af 70 mia. kroner. I forvejen havde Emirates en ordre på 58 fly af samme type, hvoraf 10 allerede er i drift. Hermed kommer selskabet til at beskæftige 90(!!) Airbus A380-fly indenfor en årrække.

Emirates har endnu ikke fundet vejtil Københavns Lufthavn, men har tidligere været ganske tæt på. Selskabethavde oprindeligt planer om fra oktober 2006at flyve fire gange ugentligt på Københavns Lufthavn med en Airbus 330-200 med plads til 278 passagerer. Men i begyndelsen af april måned 2006 tilgik en kort besked til lufthavnen, at ruten var udsat på ubestemt tid. Det allokerede fly gik i stedet til Wien,

Det var angiveligt Muhammed-krisen, der havde sin kulmination i januar måned 2006, der fik Emirates til at trække følehornene til sig igen. Efterspørgslen på rejser mellem Skandinavien og Mellemøsten var blevet svækket, ligesom at detangiveligt ville være et forkert signal at sende til den arabiske verden, at Emirates ville ”belønne” danskerne med at åbne en rute fra Dubai til den danske hovedstad senere på året.

Men Emirates er definitivt på vej til København. “Vi har altid ønsket at flyve til København. Det vil komme til at ske indenfor 12 – 24 måneder,“ udtalte selskabets koncernchef Tim Clark til norske Aftenposten efter en pressekonference i London i november måned sidste år.Nu er de første 12 måneder gået, hvorfor Emirates i realiteten burde være potentielle til København til vinterfartplanen 2011/12.

De første europæiske ruter blev etableret i 1987, og i dag harEmirates ruter til 105 destinationer i 62 lande. Emirates transporterede omkring 23 mio. passagerer i 2009.

Emirates flyver i dag til følgende 24 europæiske storbyer: Amsterdam, Athen, Birmingham, Düsseldorf, Frankfurt, Glasgow, Hamburg, Larnaca, Istanbul, London, Madrid, Malta, Manchester, Milano, Moskva, München, Newcastle, Nice, Paris, Prag, Rom, Venedig, Wien og Zürich.

Foto: Københavns Lufthavn venter stadig på, at Emirates skal gøre sit indtog i lufthavnen.