Airbus A321XLR fra Air Canada. (Foto: Airbus | PR)

26 A321XLR kan bane vejen for nye Europa-ruter

Air Canada har bestilt 26 nye Airbus-fly, der blandt andet skal forbedrede brændstoføkonomien ved selskabets flyvninger og potentielt bruges til transatlantiske flyvninger.

En af de metoder, som flyselskaberne kan benytte til at åbne ruter til nye markeder i andre dele af verden, mindske omkostningerne samt reducere klimaaftrykket ved flyvningerne, er ved at opgradere flåden til nye og mere effektive flytyper, der kan flyve længere.

Netop det har Air Canada gjort. Det canadiske flyselskab oplyser, at der er blevet indgået aftale om køb og leasing af 26 Airbus A321XLR-fly (extra long range, red.), der vil blive leveret til flyselskabet mellem første kvartal af 2024 og samme kvartal i 2027.

Flyselskabet fortæller, at flytypen er særligt interessant for selskabet, da den både kan betjene destinationer på tværs af Nordamerika, men også har muligheden for at foretage transatlantiske flyvninger, da flyene kan tilbagelægge strækninger på 8.700 kilometer og kan flyve i op til 11 timer. Flyvninger over Atlanten kræver dog, at flyet bliver certificeret til det af de canadiske myndigheder.

Leaser og køber
Air Canada har indgået en leasingaftale med det amerikanske leasingselskab Air Lease Corporation om 15 af flyene, yderligere fem leases fra irske AerCap og de resterende seks købes direkte af den europæiske flyproducent Airbus.

I tillæg hertil har Air Canada desuden aftalt med flyproducenten, at selskabet har mulighed for at erhverve yderligere 14 fly af typen mellem 2027 og 2030, såfremt det skulle blive nødvendigt. Det er endnu ikke afgjort hvilken producent, der skal levere motorerne til de nye fly.

Flyene får plads til 182 passagerer. Kabinen indrettes i en to-klasses-konfiguration, hvor der bliver installeret 14 Air Canada Signature Class-sæder, der giver de rejsende mulighed for at ligge ned undervejs. Dette er Air Canadas svar på Business Class. Derudover får Airbus-flyene 168 sæder på Economy Class.

Mindre brændstofforbrug
Ifølge Air Canada skal de nye fly dels bruges til en udvidelse af flåden, der i dag tæller 174 fly fra blandt andet Boeing og Airbus. De vil dog også fungere som erstatninger for udtjente fly, der er mindre effektive og snart klar til at blive skiftet ud. Flåden hos flyselskabet har i dag en gennemsnitsalder på 10,2 år.

Flyselskabet forudser, at brugen af de nye Airbus A321XLR vil føre til, at selskabet får 17 procent lavere brændstofomkostninger per sæde på en gennemsnitlig flyvning over Atlanten, ligesom flyene også forventes at udlede 23 procent mindre CO2 på lignende flyvninger.

Derudover lyder det, at flyene også skulle være mere støjsvage end dem, som de vil erstatte.

Spekulerer i europæiske destinationer
Nyheden om Air Canadas flådeudvidelse har allerede ført til, at der i luftfartskredse spekuleres i, om flyene skal bruges til at forbinde canadiske byer med destinationer i Europa, såfremt de altså bliver godkendt til transatlantisk trafik.

Det kunne eksempelvis være flyvninger fra Toronto, Ottawa, Montreal og  Quebec til europæiske destinationer. Air Canada genoptager om få måneder ruten mellem Toronto og København, og her flyves der med Boeing 787 Dreamliner og Airbus A330-300, men det kunne givetvis være muligt at benytte A321XLR på sigt, ligesom SAS vil bruge A321LR, når selskabet åbner på Toronto i begyndelsen af juni.

Ifølge Air Canadas koncernchef Michael Rousseau viser den store bestilling, at flyselskabet er kommet styrket ud af COVID-19-pandemien, og nu positionerer sig til at vækste og konkurrere med andre flyselskaber.

“Air Canada ønsker at styrke sin position som markedsleder yderligere især gennem investeringer i ny teknologi. Købet af det avancerede Airbus A321XLR-fly er et vigtigt element i denne strategi og de vil være medvirkende til, at vi kan fokusere på vores kerneprioriteter, som er at løfte kundeoplevelsen, indfri vores miljømål, udvide vores netværk samt at blive mere omkostningseffektive.”

 

Relaterede artikler:

Air Canada er overrasket over konkurrence fra SAS

Dummebøde på 30 millioner kroner til Air Canada

Air Canada vender tilbage på nordiske ruter