Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES-DAA) kan i disse dage fejre 75 års jubilæum. Foreningen har gennem de senere år fået en mere aktiv profil i det luftfartspolitiske arbejde.
Den danske luftfartsbrancheorganisation ES-DAA er oprindeligt en fusion fra 2011, hvor tre foreninger sværgede hinanden troskab i et slags bunkebryllup.
Den 16. juni 2011 blev det nemlig vedtaget at sammenlægge Danish Air Taxi Association (DAA), foreningen Af Danske Flyrelaterede Virksomheder (ADF) samt Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES). Navnet på den nye forening blev Erhvervsflyvningens Sammenslutning – Danish Aviation Association – i daglig tale kaldet ES-DAA.
Ved fusionen i forsommeren 2011 havde de tre foreninger været aktive i henholdsvis 17, 47 og 64 år. Det betyder rent faktisk at ES-DAA, med udgangspunkt i det ældste medlem af de tre fusionerende foreninger, i disse dage kan fejre 75 års jubilæum, idet Erhvervsflyvningens Sammenslutning blev stiftet den 22. oktober 1946 – blot få måneder efter at SAS så dagens lys.
Store udfordringer for luftfarten
I 75 års jubilæumsåret kan ES gøre status med i alt 40 medlemmer, der omfatter AOC-flyselskaber i alle størrelser, EASA-autoriserede værksteder for fastvingede fly og helikoptere og herudover regionale lufthavne og flyvepladser, EASA-godkendte erhvervsflyveskoler og uddannelse af flyveledere samt virksomheder, der er støttefunktioner for luftfarten.
Men coronakrisen hviler stadig som en skygge over dansk luftfart og foreningens medlemmer, for det er kun fragtflyselskaber og VIP-charterflyvning, der er kommet nogenlunde gennem krisen, mens en række af de øvrige aktører stadig er hårdt ramt.
“ES kæmper derfor en fortsat kamp til støtte for danske erhvervsmæssig luftfart. Det næste år kan allerede give en indikation af, hvordan branchens og dermed medlemmernes fremtid kan komme til at udvikle sig. ES ønsker at være optimist, men skal samtidig også være realist,” lyder det fra foreningens generalsekretær Dan Banja.
“Luftfartens udfordringer er store, men gennem fortsat påvirkning af politikere og det danske samfund håber ES på, at der findes forståelse og støtte til hele det erhvervsmæssige luftfartserhverv.”
Stigende interessesammenfald med BDL
ES-DAA er en forening, hvor SUN-AIR Aviation Group har sat et solidt aftryk. Foreningens formand er Niels Sundberg, stifter, ejer og bestyrelsesformand i SUN-AIR Aviation Group, og luftfartskoncernens kommercielle direktør Kristian Tvergaard er også medlem af bestyrelsen.
Kristian Tvergaard er samtidig nyvalgt formand for Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) under DI, der arbejder meget på det politiske og strategiske niveau inden for dansk luftfart, og da ES gennem de seneste fem år har bevæget sig fra et taktisk niveau til et mere politisk niveau, er der efterhånden en del grænseflader, hvor de to foreninger støder sammen.
Set udefra kan man mere forsimplet sige, at de største aktører i dansk luftfart er koncentreret omkring BDL, blandt andre SAS og Københavns Lufthavn, mens luftfartens små og mellemstore virksomheder holder til hos ES-DAA.
Luftfartskonference er nøgleaktivitet
At ES-DAA er blevet mere aktiv i det luftfartspolitiske arbejde, er den årlige luftfartskonference på Christiansborg et godt eksempel på. I både 2018 og 2019 afholdt foreningen en årlig luftfartskonference i det absolutte politiske magtcentrum i Danmark.
Konferencen måtte aflyses i 2020 og 2021 på grund af coronapandemien, men den 19. januar 2022 vender Christiansborg-konferencen tilbage.
“En væsentligt del af kampen for medlemmerne og luftfarten sker gennem fortsættelse af de årlige luftfartskonferencer på Christiansborg,” understreger Dan Banja.
Relaterede artikler:
Luftfartens fremtid drøftes på Christiansborg