98 millioner rejsende med DSB

Stadig flere tager toget. Det viser halvårsregnskabet fra DSB, der havde 98 millioner passagerer i årets første seks måneder. Det er det højeste antal kunder, DSB nogensinde har haft i første halvår, og samtidig er kundetilfredsheden stigende. Malurt i bægeret kommer fra de svenske aktiviteter, hvor der var et millionunderskud.

Et buket af positive tal og fremgang på flere ruter prægede det netop offentliggjorde halvårsregnskab fra DSB. Rekordmange mennesker vælger nemlig toget, og det giver ikke overraskende tilfredse miner hos ledelsen i DSB.

På trods af blandt andet hårdt vintervejr, omfattende sporarbejder og et vigende transportmarked steg flere kunder på toget i årets første seks måneder.

Således satte i nærheden af 98 millioner kunder sig til rette i et DSB-tog i årets første seks måneder, mod cirka 95 millioner kunder i samme periode sidste år. Det er2,4 millioner – eller tre procent – flere kunder. Og samtidig det højeste antal kunder, DSB nogensinde har haft på et års første to kvartaler.

“At løse billet til toget gavner både DSB, samfundet og klimaet. Og det er virkelig glædeligt, at stadig flere danskere vælger toget som et alternativ til bilen,“ siger administrerende direktør i DSB, Søren Eriksen.

Fremgangen for DSB skyldes ifølge Søren Eriksen flere forhold, herunder at skinnekvaliteten i hele landet er blevet bedre, at togene generelt kører godt og til tiden og at DSB er blevet bedre til at markedsføre togets bæredygtige kvaliteter.

Ifølge DSB har befolkningen i krisetider en tendens til at fravælge dyre produkter som biler og i stedet søge mod billigere alternativer.

“Samtidig bliver tiden stadig vigtigere for danskerne. Der er mere pres på vores tid, som betyder, at der er mindre frirum for den enkelte. Tempoet bliver højere og højere. Når vi er hjemme, er vi også på. Vi har forpligtelser i forhold til familie, venner og bekendte. Og det forhold at du reducerer spildtiden, når du sidder i toget, er helt afgørende,“ vurderer Søren Eriksen.

“Toget har den fordel, at vi er i et frirum, hvor vi kan gøre nærmest, hvad vi vil. Det er de færreste af os, der har en dagligdag, hvor vi bare kan sætte os over i en lænestol efter arbejde, lukke øjnene og slappe af. Men det kan du tillade dig at gøre i toget i modsætning til i bilen. Eller du kan arbejde, se film, være på internettet eller læse.“

Ifølge administrende direktør Søren Eriksen har DSB styrket kundetilliden og i juni 2010 lå DSB’s omdømmemåling på det højeste niveau i nyere tid.

Også over Storebælt går det frem for DSB, der i de seneste 8 kvartaler i træk har vundetmarkedsandele i forhold til bilerne. DSB’s markedsandel over Storebælt steg til i alt 27 procent mod 26 procent i første halvår 2009.

DSB-koncernens økonomiske resultat før skat udgjorde 183 millioner kroner, og for hele 2010venteset resultat før skat i størrelsesordenen 450 millioner kroner.

Ifølge halvårsregnskabet har DSB dermed nået sine strategiske mål i genopretningsplanen kaldet Sporskifte 2010. Ifølge denne skulle DSB inden udgangen af 2010 blandt andet have flere kunder,gennemføre årlige besparelser på 400 millioner kroner ogfå 40 millioner kunder i udlandet. Målene blev opnået 6 måneder før tid og det udløste i denne uge lagkage til samtlige 9.400 medarbejdere.

Også den internationale del af DSB’s aktiviteter har haft fart på de senere år. I 2007 vandt DSB’s Øresundstrafikken på begge sider af sundet, og sidste år vandt DSB trafikken på Västtrafik ved Göteborg og Krösatåg ved Jönkjøbing. Begge steder begynder DSB at køre trafikken med udgangen af dette år. I foråret 2010 købteDSB halvdelen af det tyske operatørselskab VIAS GmbH i Frankfurt-området.

Dermed er DSBen international virksomhed og med årets udgang er hver fjerde DSB-kunde svensker, hvor man gå efter at vinde yderligere trafik.

I Sverige kom DSBFirst AB ud af2009 med et underskud på 16millioner svenske kroner ud af en omsætning på 485 millioner. Ifølge DSB skyldes underskuddet imidlertid blot“planlagte opstartsomkostninger i det første kontraktår. Det er helt efter bogen, at udgifterne i begyndelsen af en driftsperiode er større end i slutningen, mens kontraktindtægterne er på samme niveau over hele perioden.“

Det mangeårige smertensbarn i form af IC4-togenes forsinkede levering ser også ud til bedre sig. Vedudgangen af juni 2010 har DSB fået leveret i alt 24 IC4-togsæt og i dag indgårIC4-togene i den ordinære køreplan med 98 ugentlige afgange.