Etihad Airways i nyt samarbejde med Kam Air, Sky Express, Rex Airlines, Jeju Air og Myanmar Airways International. (Grafik: Etihad Airways)

Etihad henter fem nye selskaber til egen “alliance”

Etihad Airways fortsætter med at udbygge individuelle samarbejdsaftaler med flyselskaber, og selskabet har netop indgået aftaler med selskaber fra Grækenland, Afghanistan, Myanmar, Sydkorea og Australien.

I dag er det tre store flyselskaber, der dominerer hub-trafikken i Mellemøsten. De såkaldte ME3-flyselskaber er Emirates i Dubai, Etihad Airways i Abu Dhabi og Qatar Airways i Doha.

Qatar Airways er i dag det eneste af de tre flyselskaber, der tilhører en alliance, idet Doha-selskabet siden slutningen af oktober 2013 har været en del af Oneworld-alliancen.

Etihad Airways har valgt en anden strategi, hvor selskabet knytter en række selskaber til sig og derigennem skaber en slags uformel alliance med udvalgte samarbejdspartnere. Nu har flyselskabet offentliggjort fem nye partnere i samarbejdet. Det er Kam Air fra Afghanistan, græske Sky Express, Rex Airlines fra Australien, Jeju Air fra Sydkorea samt Myanmar Airways International.

I første omgang er der dog tale om interline-aftaler, som giver de involverede flyselskaber mulighed for gensidigt at sælge billetter til hinanden rutenetværk, så man kan nyde godt af de fordele, der er forbundet med at rejse på én billet, eksempelvis ved gennemskrivning af bagage.

“Vi fortsætter med at udvide rækkevidden af vores netværk, hvilket muliggør problemfri forbindelse på tværs af vores netværk, og det giver vores gæster et bredere udvalg af rejsemuligheder. Disse fem interline-aftaler gør livet lettere for gæster fra alle de involverede flyselskaber,” siger Arik De, kommerciel direktør hos Etihad Airways.

Har 123 samarbejdsaftaler
Det er dog velkendt, at Etihad Airways gerne tilbyder samarbejdende flyselskaber et endnu dybere og mere formaliseret samarbejde, hvilket blandt andet sker gennem loyalitetsprogrammet Etihad Guest.

Herigennem samarbejder Abu Dhabi-selskabet i dag med 23 flyselskaber, hvoraf mange er medlemmer af SkyTeam-alliancen, som Etihad Airways i stigende grad knytter sig tættere til. Det gælder eksempelvis samarbejdet Air France, KLM, Korean Air, Garuda og SAS, der tilslutter sig SkyTeam den 1. september.

Derudover er der også en række codeshare-samarbejder med eksempelvis China Eastern og Middle East Airlines fra SkyTeam-alliancen, men Etihad Airways samarbejder også med flyselskaber i de to andre alliancer om både Etihad Guest og codeshare-aftaler.

Samlet har Etihad Airways, der siden efteråret har fløjet mellem Abu Dhabi og København, i dag 123 aftaler om interline, codeshare eller andre strategiske partnerskaber med flyselskaber over hele verden.

For 10 år siden forsøgte Etihad Airways sig med programmet Etihad Airways Partners, hvor der blev etableret tætte samarbejdsaftaler med indledningsvist Air Berlin, Air Serbia, Air Seychelles, Jet Airways og Darwin Airlines gennem et strategisk medejerskab. Tre af de fem flyselskaber er sidenhen gået konkurs.

 

Relaterede artikler:

SAS og Etihad Airways i ny codeshare-aftale

Etihad Airways styrker samarbejdet med Air France-KLM

Etihad øger samarbejde med seks flyselskaber