SAS-piloter i cockpittet. (Arkivfoto)

Ny kampagne skal forebygge fatigue i luftfarten

Trafikstyrelsen har sammen med flere parter lanceret en oplysningskampagne, der sætter fokus på at forebygge problemer med vedvarende træthed eller direkte udmattelse hos piloter og kabineansatte.

De fleste har nok oplevet, hvordan træthed i korte eller længere perioder kan være hæmmende for at levere optimalt på arbejdet.

I luftfarten betegnes vedvarende træthed som fatigue, og træthed eller udmattelse over længere tid hos piloter og kabineansatte kan påvirke opmærksomheden i luften og i værste fald sætte flysikkerheden på spil.

Trafikstyrelsen har derfor i samarbejde med flyselskaber og fagforeninger lanceret en oplysningskampagne med navnet ”Flyv Frisk”, der skal forebygge problemet og sikre mere friske piloter og kabinepersonale.

I 2021 og 2022 var der henholdsvis 966 og 967 indberetninger om fatigue. I 2023 steg antallet imidlertid, og helt generelt oplever Trafikstyrelsen en stigende tendens i takt med et større fokus på fænomenet.

Kan påvirke høj luftfartssikkerhed
Mere specifikt skal den nye kampagne sætte fokus på, hvordan ansatte og arbejdsgivere sammen kan forebygge fatigue.

”Mange piloter og kabineansatte har lange og skiftende vagter, og ofte arbejder de på tværs af tidszoner. Hvis søvnmangel står på igennem længere tid, kan det føre til fatigue og i sidste ende betyde, at de ikke er i stand til at løse deres opgaver effektivt og sikkert, når de flyver,” siger luftfartsinspektør Mads Eklund med ansvar for området hos Trafikstyrelsen.

”Det kan i værste fald svække et af de mange lag af sikkerhedstiltag, der tilsammen skaber den høje luftfartssikkerhed, vi har i Danmark. Derfor går vi nu sammen med branchen for at gøre det tydeligt, at alle bakker op om at forebygge fatigue, og at det er vigtigt at sige det højt, hvis man alligevel oplever fatigue, fordi det ruster os bedre til at handle på problemet.”

Ekstra tryghed med ny kampagne
En luftfartsansat, der oplever vedvarende træthed eller udmattelse, skal indberette det til arbejdsgiveren, der herefter skal informere Trafikstyrelsen. Luftfartsbranchen vurderer dog, at der – på trods af stigende antal indberetninger – stadig kan være et stort mørketal.

Piloter og kabineansatte skal derfor kunne sige fra, uden arbejdsgiveren ser negativt på det. Sådan lyder det fra Linnea Handberg, der er stewardesse og tillidsrepræsentant for de kabineansatte i SAS.

”Det giver en ekstra tryghed, at der nu kommer fornyet fokus på fatigue. For det viser os, at både flyselskaber og myndigheder er med på, at medarbejdere ikke skal gå udmattede på arbejde. Selvfølgelig har den enkelte medarbejder selv et ansvar for at få hvile, men det er lige så vigtigt, at selskaberne laver en vagtplan, som gør hvile muligt,” siger hun.

Det er vigtigt at bemærke, at fatigue adskiller sig fra almindelig træthed ved at være mere udmattende mentalt og fysisk.

 

Relaterede artikler:

Stigning i havarier i dansk luftfart

Frygter for flyvesikkerheden hen over sommeren

FPU: Absurd udtalelse fra Wizz Air-koncernchef