Delegationen fra AirAsia

Malaysiske flyselskaber på indkøb hos Airbus

Under et malaysisk statsbesøg i Frankrig har både Malaysia Airlines og AirAsia underskrevet ordrer om køb af op til samlet 90 Airbus-fly.

Malaysia Aviation Group (MAG), der er moderselskab til det statsligt ejede Malaysia Airlines, har udnyttet en tidligere givet option på yderligere 20 Airbus A330neo.

I 2022 blev der oprindeligt afgivet ordre på 20 Airbus A330-900neo, heraf 10 købt direkte hos Airbus og 10 fra flyleasingselskabet Avolon. Fire af disse fly er allerede leveret.

Med ordren bliver Malaysia en af de største A330neo-operatører i APAC-regionen og styrker selskabets position i et af de hurtigst voksende markeder i verden. Flyene, der leveres mellem 2029 og 2031 skal indsættes på ruter til ASEAN-landene, Indien, og Australien.

“Vi er stolte af yderligere at styrke vores samarbejde med Malaysia Aviation Group i takt med at de udvider deres A330neo-flåde,” siger Benoît de Saint-Exupéry, salgsdirektør hos Airbus Commercial Aircraft. “Denne tillægsordre er en stærk bekræftelse af A330neos exceptionelle ydeevne, brændstofeffektivitet, alsidighed og passagerkomfort, samt et bevis på flyets popularitet blandt verdens premiumflyselskaber.”

A321XLR til verdens største lavprisnetværksselskab
Men det er ikke alene Malaysia Airlines, der har været på indkøb hos Airbus, hvilket er sket i forbindelse med Malaysias premierminister Anwar Ibrahims statsbesøg i Frankrig.

Også AirAsia var taget til Frankrig for at underskrive en aftale om køb af 50 A321XLR samt en option på yderligere 20 eksemplarer af samme flytype. En ordre der har en listepris på 12,25 milliarder dollars, eller hvad der svarer til 77,7 milliarder kroner.

A321XLR-flyene, der blandt andet skal bruges til nye one-stop ruter til Europa, vil blive leveret fra 2028 til 2032.

“Vi var pionerer inden for lavprisrejser i Asien – nu tager vi det til det næste niveau. AirAsia er på en transformerende rejse til at blive verdens første lavprisnetværksselskab. Det handler om eksponentiel vækst, at forbinde geografiske områder ud over ASEAN og at gøre flyvning endnu mere demokratisk,” siger Tony Fernandes, koncernchef hos AirAsia.

Koncernchefen uddyber, at man har givet folk i ASEN muligheden for at udforske Asien, men nu er ønsket, at verden skal se ASEAN, og at ASEAN skal se verden.

“Vi er stolte af at gå i spidsen for at gøre vores verden mindre,” lyder det fra topchefen.

 

Relaterede artikler:

Ny strategi: AirAsia one-stop til Europa

AirAsia X bestiller 30 A321XLR

Malaysia Airlines bestiller 20 Airbus A330neo