Flykrop på Norwegian Boeing 737 MAX 8. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

For første gang i 23 år: Norwegian betaler udbytte

Norwegian-koncernen leverede et overskud før skat på 667 millioner kroner i årets andet kvartal, og udviklingen i selskabet er så god, at aktionærerne i august får udbetalt udbytte for første gang i selskabets historie.

Norwegian landede fredag morgen kvartalsrapporten for andet kvartal af 2025 og dermed også halvårsrapporten. 

Det er absolut god læsning for aktionærerne, idet Norwegian i andet kvartal har præsteret særdeles godt med det næsthøjeste driftsresultat og den næsthøjeste driftsmargin i selskabets historie.

Norwegian leverede i kvartalet en omsætning på 10,3 millioner norske kroner, hvilket svarer til 6,5 milliarder danske kroner, og halvåret endte med en omsætning på 16,9 milliarder norske kroner (10,7 milliarder danske kroner), hvilket var en stigning på 8,9 procent i forhold til første halvår af 2024.

Kvartalet sluttede med et resultat før skat på 1.054 millioner norske kroner (667 millioner danske kroner), og efter de første seks måneder er overskuddet før skat på 298 millioner norske kroner (188 millioner danske kroner). En markant resultatforbedring i forhold til et halvårsminus på 426 millioner norske kroner (269 millioner danske krooner) i 2024.

Resultatet betyder, at Norwegian for første gang i selskabets 23-årige historie vil betale udbytte, som det blev besluttet ved generalforsamlingen i maj, og dermed kommer der 0.90 norske kroner per aktie til udbetaling i august.

Et kvartal med flere rekorder
At Norwegian har leveret særdeles tilfredsstillende i årets andet kvartal dokumenteres af et EBIT-driftsresultat på 1.250 millioner norske kroner samt en driftsmargin på 12,2 procent.

Samtidig voksede likviditetsbeholdningen til 13,8 milliarder norske kroner (8,7 milliarder danske kroner) ved udgangen af kvartalet.

I andet kvartal rejste 7,6 millioner passagerer med Norwegian-koncernens to selskaber, henholdsvis 6,5 millioner med Norwegian og 1,1 millioner med Widerøe. Det var en samlet passagervækst på 274.000. Samtidig var der også en tilfredsstillende udvikling i belægningen, der hos Norwegian steg med 2,8 procentpoint til 85,2 procent, mens Widerøe løftede sig med 3,7 procentpoint til 73,9 procent.

“Vi er meget tilfredse med at kunne præsentere et kvartal med flere positive rekorder for både Norwegian og Widerøe. Driftsresultatet og -marginen er de næsthøjeste, vi nogensinde har haft i et andet kvartal. Både tallene for belægningsgrad og antal passagerer er desuden de højeste i et andet kvartal efter pandemien,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Svag kapacitetsvækst resten af året
Hvad angår fremtiden, er der også optimistiske toner er fra det norske lavprisflyselskab. Der er gode bookingtendenser og en forbedret balance mellem udbud og efterspørgsel.

“Implementeringen af ​​omfattende omkostnings- og indtægtsinitiativer under Program X vil, udover realiseringen af ​​synergier mellem Norwegian og Widerøe, understøtte gruppens økonomiske resultater i 2025 og fremover,” hedder det endvidere.

Enhedsomkostningerne er dog stigende som følge af “branchespecifikt inflationspres” og en reduceret vækst i produktionen, der for tredje kvartal ventes at blive på to procent, mens den for hele året vil lande på tre procent. Det skyldes forsinkede flyleverancer fra Boeing.

 

Relaterede artikler:

Norwegian: Program “X” skal øge indtjeningen

Widerøe kan blive Norwegians guldfugl

Faldende overskud hos Norwegian