Informationstavle i Københavns Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Sjette år i træk: Europæiske flyrejser bliver længere

Flyvningerne bliver længere, flyene er større, og der er færre af de kortere regionale ruter. Sådan er tendensen i det europæiske luftrum. Det viser friske data fra Eurocontrol.

1.157 kilometer. Så lang var den gennemsnitlige flyvedistance i det europæiske luftrum i 2024. Det er sjette år i træk, at flyvningerne bliver længere, og i 2018 havde flyvningerne i gennemsnit en længde på 1.050 kilometer. Det er en stigning på mere end 10 procent.

Det viser data fra den europæiske flyvekontroltjeneste Eurocontrol.

Længden på flyvningerne bliver ikke blot længere. Flyene i luftrummet bliver også større, de har flere sæder, og den maksimale startvægt er højere.

Analysen fra Eurocontrol peger på flere årsager til den meget tydelige tendens i den europæiske luftfart.

Udviklingen skyldes især, at antallet af korte flyvninger, regionale flyvninger og indenrigsflyvninger er faldet støt over de seneste to årtier. Samtidig gør højere omkostninger pr. sædekilometer (CASK) kortere flyvninger relativt mindre rentable sammenlignet med mellem- og langdistanceflyvninger.

Konkurrence fra højhastighedstog
Der er også andre faktorer, som spiller ind. Flere lande i Europa har udbygget nye ruter med højhastighedstog, som kan konkurrere med indenrigsflyvninger. Eurostar har således mere end 50 højhastighedstog mellem London og Amsterdam, Bruxelles og Paris. Selskabet har planer om flere tog og ruter.

Vejnettet udbygges også med flere motorveje, som gør transporttiden mellem større byer mindre.

Eurocontrol peger også på, at der er øget fokus på miljø og bæredygtighed for at reducere flyvningens miljøpåvirkninger. Det gælder blandt andet i Sverige, hvor de korte indenrigsruter har haft et markant fald i de seneste år. Blandt andet fordi offentlige myndigheder og private virksomheder i stigende grad benytter andre transportformer eller holder flere videomøder.

Flyene bliver større
De mest almindelige flytyper, der blev benyttet i Eurocontrol-området i 2024, var narrow-body fly og primært flytyperne Boeing 737-800 og Airbus A320. Den gennemsnitlige maksimale startvægt, MTOW, var i fjor på 90,4 tons, og det er fire tons højere end i 2018. Stigningen afspejler en generel tendens mod større og mere effektive fly. Ifølge Eurocontrol er det ikke overraskende, da større og nyere fly bidrager til at forbedre flyselskabernes omkostningseffektivitet.

Antallet af sæder per flyvning er ligeledes steget. I 2024 var gennemsnittet 183 sæder, mens gennemsnittet i 2018 var 173 sæder. Det hænger sammen med indfasningen af nyere fly og et lavere antal flyvninger med små, regionale jetfly.

Jetfly flyver mest effektivt i høje luftlag. I et overbelastet luftrum er de optimale flyvehøjder dog ikke altid tilgængelige for luftfartsselskaberne. Under COVID-19 steg den gennemsnitlige flyvehøjde markant på grund af lavere trafik og mindre regulering. I 2022 faldt den gennemsnitlige flyvehøjde til 35.000 fod, som er 500 fod højere end i 2018. Siden har den været stabil.

 

Relaterede artikler:

Derfor har disse lande flest overflyvninger

København har Europas 12. længste flyrute

Lange flyvninger er blevet 30 procent længere

Få hurtig adgang til artiklen

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

DKK 125

1 MÅNED

ABONNEMENT TIL EN BRUGER

(Ingen binding. Løbende abonnement, der kan opsiges til udgangen af en periode)

 

DKK 1.295

12 MÅNEDER

ABONNEMENT TIL EN BRUGER

(Ingen binding. Løbende abonnement, der kan opsiges til udgangen af en periode)

BUSINESS

12 MÅNEDER

ABONNEMENT TIL FLERE BRUGERE

(Abonnement med ubegrænset adgang til alle eller udvalgte medarbejdere)

Allerede abonnent?