En Auxiliary Power Unit (APU) i et fly er placeret bagerst i flyets hale, hvor den kan producere den nødvendige elektriske strøm og komprimerede luft til start af hovedmotorerne, samt til klimaanlægget, når flyet står på jorden. (Foto: CPH)

CPH kan også selv være skyld i for meget APU-brug

Når CPH vil bruge varmefølsomme kameraer til at finde flyselskaber, der lader APU’en køre i længere tid end tilladt, skal lufthavnen også kigge indad. “Enkelte lokale anlæg har desværre været ude af drift i længere perioder,” lyder det.

Når et fly ankommer til Københavns Lufthavn, skal det efter at være ankommet til sin standplads slukke APU’en (hjælpemotor, red.) efter senest fem minutter og i stedet få strøm og aircondition fra lufthavnens anlæg.

Samtidig må APU’en tidligst...

Få hurtig adgang til artiklen

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

DKK 125

1 MÅNED

ABONNEMENT TIL EN BRUGER

(Ingen binding. Løbende abonnement, der kan opsiges til udgangen af en periode)

 

DKK 1.295

12 MÅNEDER

ABONNEMENT TIL EN BRUGER

(Ingen binding. Løbende abonnement, der kan opsiges til udgangen af en periode)

BUSINESS

12 MÅNEDER

ABONNEMENT TIL FLERE BRUGERE

(Abonnement med ubegrænset adgang til alle eller udvalgte medarbejdere)

Allerede abonnent?