Navi Mumbai International Airport i Indien. (Foto: Adani Group)

Første indiske millionby med to hovedlufthavne

Indiens premierminister indviede onsdag en ny international lufthavn i storbyen Mumbai, der dermed har to hovedlufthavne. Om få år skal lufthavnen kunne håndtere op til 90 millioner rejsende årligt.

Onsdag var en glædens dag for den indiske luftfart, da der blev indviet en spritny lufthavn i en af landets mange millionbyer.

Det er den finansielle hovedstad Mumbai med 15 millioner indbyggere, der har fået byens anden hovedlufthavn, og navnet er Navi Mumbai International Airport. Det forventes imidlertid, at de kommercielle passagerfly først til december vil lette og lande i lufthavnen. Det skriver The Times of India.

Lufthavnen blev onsdag indviet af Narendra Modi, der er Indiens premierminister. Med åbningen har Mumbai dermed to hovedlufthavne som den første millionby i verdens mest folkerige land.

Skal aflaste eksisterende lufthavn
Navi Mumbai International Airport sigter mod at blive et vigtigt passager- og fragtknudepunkt i Asien, og lufthavnen skal bidrage til at mindske trafikbelastningen i Chhatrapati Shivaji Maharaj International Airport – Mumbais anden hovedlufthavn og én af Indiens travleste.

Den nye lufthavn er bygget af Adani Group og har kostet i omegnen af 2,2 milliarder dollar – svarende til 15,1 milliarder kroner. Projektet er det seneste eksempel på, at Indien er i færd med at modernisere landets infrastruktur og styrke luftforbindelserne i takt med den stigende flytrafik.

I løbet af de seneste 10 års tid har den indiske regering indviet nye og opgraderet mange eksisterende lufthavne for at forbinde mindre byer. Formålet er blandt andet at gøre flyrejser til en vigtig drivkraft for økonomisk vækst.

Således er antallet af lufthavne i Indien steget fra 74 i 2014 til 160 i 2025, skriver nyhedsbureauet AP. ”Det er et udtryk for en nation i vækst,” konstaterer Narendra Modi.

Fra 20 til 90 millioner årlige rejsende på få år
Det er planlagt, at Navi Mumbai International Airport vil begynde driften med én terminal for senere at have i alt fire terminaler i brug.

Den nye storlufthavn vil i første omgang have en kapacitet på op til 20 millioner passagerer årligt, men i løbet af de næste par år vil den årlige kapacitet stige til 90 millioner passagerer, lyder det fra Adani Group.

”Navi Mumbai International Airport er et projekt, der afspejler ’Viksit Bharat’ (Indiens 2047-udviklingsvision, red.). Med denne nye lufthavn vil landmænd fra Maharashtra blive forbundet med markederne i Mellemøsten og i Europa. Dette vil lokke investeringer og nye virksomheder til området,” siger Narendra Modi ifølge The Times of India.

Navi Mumbai International Airport vil være den første indiske lufthavn, der er planlagt til at få vandtaxier ud over højhastighedstog, metrotog, veje og motorvejsnetværk.

Opdatering 10. oktober 2025 klokken 10.20:
Både Navi Mumbai International Airport og Chhatrapati Shivaji Maharaj International Airport bliver slotkoordineret med software fra PDC A/S, der er et dansk højteknologisk softwarehus inden for planlægning og ressourceoptimering. Det oplyser Christian Andersen, marketingchef hos PDC A/S, til Check-in.dk.

Begge Mumbai-lufthavne anvender PDC SCORE, som er selskabets software til brug for slotkoordinering. Softwaren benyttes af 60 procent af IATA level 2&3-lufthavne.

’Systemet tilvejebringer planlægning i en langt højere kvalitet og dermed også en bedre oversigt over og kontrol med lufthavnens belastningssituation,’ lyder det blandt andet på selskabets hjemmeside.

 

Relaterede artikler:

Indigo-topchef: Derfor blev København valgt

Officielt: Ny rute fra København til Mumbai

Ny interkontinental SAS-rute til Indien