Det nye kontroltårn i Nuuk Lufthavn. (Foto: Comsa Corporacion)

Greenland Airports ignorerede advarsler om AFIS

Trafikstyrelsen advarede allerede for et år siden Greenland Airports om, at der kunne blive safety-udfordringer ved en AFIS-løsning. Tilsynsbesøg har konstateret bevidste overtrædelser af safety-reglerne.

Kritikken har haglet ned over Greenland Airports siden åbningen af den nye internationale lufthavn i Nuuk den 28. november 2024. Lufthavnens placering betyder blandt andet, at der vil være flere lukkedage om året end i Kangerlussuaq, der tidligere betjente atlanttrafikken til og fra Grønland.

Men kritikken handler om noget helt andet. Det handler om sikkerheden, både hvad angår safety og security.

Safety-indsatsen skal først og fremmest forhindre, at der opstår uheld ved flyvningerne ved at følge de af Trafikstyrelsen afstukne regler for området, mens security er kontrol af passagerer og bagage i lufthavnen samt overvågning og indhegning af området, så man kan forhindre eksempelvis terrorangreb.

På begge parametre har Greenland Airports tilsyneladende svigtet, hvilket påtaler og efterfølgende indgriben fra Trafikstyrelsen som tilsynsmyndighed vidner om.

Fulgte bevidst ikke retningslinjerne
Det grønlandske medie Sermitsiaq kan nu dokumentere, at Greenland Airports tilsyneladende har taget for let på safety-indsatsen. Den 11. december sidste år – omkring 14 dage efter åbningen af lufthavnen – kom Trafikstyrelsen på tilsynsbesøg, og her blev det konstateret, at der var to eksempler, hvor AFIS-operatører ikke havde overholdt den tidsmæssige separation mellem to ankomster.

Dette var sket bevidst, og ikke på grund af en fejl. 

Derudover blev det også påtalt, at Greenland Airports ikke som påkrævet havde indberettet eventuelle fejl til Trafikstyrelsen, hvilket der også er krav om. 

“Den nuværende bestyrelse har ikke tidligere været bekendt med det konkrete tilfælde, og ej heller den konkrete rapport fra december 2024, hvoraf det fremgår, at en medarbejder bevidst har valgt ikke at følge retningslinjerne, men vi ser med største alvor på sagen, som allerede har haft de nødvendige personalemæssige konsekvenser,” skriver bestyrelsesformand Jens Wittrup Willumsen i en mail til mediet.

I september i år kunne Trafikstyrelsen konstatere, at der stadig var udfordringer med den tidsmæssige adskillelse af afgange og ankomster, hvorfor der indtil videre er indført en model, der begrænser antallet af operationer i timen. Det har fået store konsekvenser for Air Greenland, der er blevet stærkt udfordret på afviklingen af trafikprogrammet.

Trafikstyrelsen advarede om nødvendigheden af ATC
Greenland Airports har valgt at håndtere flytrafikken i Nuuk i et ukontrolleret luftrum med AFIS-operatører, der giver informationer til piloterne. Men AFIS-operatørerne har ikke mulighed for at give instrukser til piloterne, som det er tilfældet med flyveledere i et kontrolleret luftrum.

Den problematik, og valget mellem AFIS (Aerodrome Flight Information Service) og et egentlig ATC-kontrolleret luftrum, blev, ifølge Sermitsiaq, allerede taget op på et møde mellem Trafikstyrelsen og Greenland Airports i september 2024, hvilket var et par måneder før lufthavnens åbning.

Her argumenterede Trafikstyrelsen for, at ATC på sigt ville blive nødvendig, hvis Greenland Airports skulle indfri forventningerne om markant øget trafik efter åbningen af den nye internationale lufthavn.

“Efter TS (Trafikstyrelsen, red.) har modtaget informationer om det reelle trafikbillede, der må forventes frem mod sommeren 2025, er det TS’ vurdering, at det vil være nødvendigt, at der enten sker en betydelig begrænsning i trafikken, eller at der indføres flyveledelse,” hed det således i et mødereferat.

Sidenhen kom der nye trafik med United Airlines fra Newark og SAS fra København, ligesom en rutecharter fra Aalborg Lufthavn til Nuuk også blev en realitet i sommeren 2025. Det medførte en højere kompleksitet og en større trafikmængde end forventet.

Greenland Airports holder fast i, at Trafikstyrelsen har godkendt AFIS-løsningen, men samtidig har lufthavnsoperatøren også fået en erkendelse af, at ATC givetvis er den rigtige løsning.

“Vi arbejder aktuelt med forskellige mulige løsninger på både kort og længere sigt, herunder modeller, som inkluderer flyveledelse i en del af luftrummet. Det sker fortsat i tæt dialog med Trafikstyrelsen, der som myndighed på området skal godkende en model for lufttrafiktjenesten,” skriver Mikkel Bjarnø Lund, kommunikationschef i Greenland Airports, i en mail til Sermitsiaq.

 

Relaterede artikler:

Trafikstyrelsen griber igen ind i Nuuk Lufthavn

Ny Greenland Airports-formand lover styr på tingene

Trafikstyrelsen lukker for udenrigstrafik fra Nuuk

Få hurtig adgang til artiklen

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

DKK 125

1 MÅNED

ABONNEMENT TIL EN BRUGER

(Ingen binding. Løbende abonnement, der kan opsiges til udgangen af en periode)

 

DKK 1.295

12 MÅNEDER

ABONNEMENT TIL EN BRUGER

(Ingen binding. Løbende abonnement, der kan opsiges til udgangen af en periode)

BUSINESS

12 MÅNEDER

ABONNEMENT TIL FLERE BRUGERE

(Abonnement med ubegrænset adgang til alle eller udvalgte medarbejdere)

Allerede abonnent?