Forsvaret køber den kritiske infrastruktur i Aarhus Airport. Det skaber fornyet ro om lufthavnens drift og nye muligheder for udvikling, lyder det fra lufthavnen.
I flere år har Aarhus Airport været på jagt efter en investor, som kan fjerne usikkerheden omkring den fremtidige drift af lufthavnen.
Nu lyder det fra lufthavnen, at den ønskede ro nu bliver skabt, men igennem en alternativ løsning. Således har lufthavnen indgået en aftale med Forsvaret, hvor den kritiske infrastruktur – herunder landingsbane, kontroltårn og tekniske installationer – overtages af staten.
Den civile og kommercielle drift fortsætter uændret. Men nu lyder det fra Aarhus Airport, at man kan intensivere planer for nye ruter samt bedre service og faciliteter for både erhvervsrejsende, turister og samarbejdspartnere.
Giver arbejdsro
Hos Aarhus Airport udtrykker bestyrelsesformand Lars Dige Knudsen glæde ved aftalen, og han fortæller, at lufthavnen nu står et nyt sted.
“Det er en stor glæde, at vi nu har fået stabilitet omkring lufthavnens fremtid. Aftalen giver os arbejdsro til at accelerere udviklingen og fortsætte den vækstrejse, vi er på – til direkte gavn for den østjyske region, rejsende og de mange arbejdspladser, som Aarhus Airport genererer i og omkring lufthavnen,” siger han i en pressemeddelelse.
Lufthavnen påpeger, at det ikke vil være unikt for Aarhus Airport, at det er Forsvaret, som står for den kritiske infrastruktur og investerer i materielle anlæg. Det er også tilfældet i lufthavnene i Midtjylland og Aalborg.
Fortsætter dialog med investor
Administrerende direktør i Aarhus Airport, Lotta Sandsgaard, fortæller, at hun ser frem til samarbejdet med Forsvaret og fremhæver betydningen for lufthavnen.
”I Aarhus har Forsvaret opkøbt betydningsfuld kritisk infrastruktur, hvilket vi ser som en langsigtet investering i geopolitisk sikkerhed og en understregning af Aarhus Airport’s position i Danmarks sammenhængskraft. Aftalen betyder, at vi sikrer tryghed og retning for vores medarbejdere, og at vi kan intensivere arbejdet med at tiltrække nye ruter til glæde for passagerne,” siger hun.
Selvom der nu er skabt fornyet ro om lufthavnen ifølge Aarhus Airport selv, så lyder det alligevel, at man fortsætter dialogen med den potentielle private investor Fairchild Aerospace Group om blandt andet logistik og business park. En dialog som har stået på i månedsvis.
Forsvaret ser muligheder
Fra Forsvarskommandoen lyder det i en pressemeddelelse, at købet skal sikre, at Forsvaret til enhver tid kan anvende og tilpasse anlæggene, man køber, i sammenhæng med Forsvarets tilstødende arealer som beredskabslufthavn og dermed opretholde et tidssvarende og fleksibelt beredskab.
“Rådighed over de flyoperative anlæg i Aarhus Lufthavn styrker vores og allierede flyenheders fleksibilitet og kampkraft i rammen af det kollektive forsvar,” siger chef for Flyvevåbnet, generalmajor Jan Dam.
Området rummer allerede militære faciliteter ejet af Forsvaret, blandt andet flyshelters og depotområder, ligesom lufthavnen ligger strategisk placeret i forhold til værtsnationsstøtte, hvor materiel og personel kan ankomme via Aarhus Havn, lyder det fra Forsvarskommandoen.
Relaterede artikler:
‘Schengen Military’: EU-penge kan lande i lufthavne

CHECK-IN.DK Nyt om luftfart


