Ryanair Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Bene Riobó)

Ryanair: Sommertrafikken bliver halveret

Ryanair regner først med at genoptage et normalt trafikprogram fra juli måned, og man forventer en 50 procent nedgang i forhold til det planlagte. Selskabet vil afskedige 3.000 piloter og kabinepersonale.

Det kommer til at vare længere end forventet, før man atter vil kunne se Ryanair-flyene i de danske lufthavne. Fredag har det irske lavprisflyselskab offentliggjort en opdatering til markedet, og her fremgår det, at det nuværende nødtrafikprogram, med blot én procent af den normale kapacitet, forventes at fortsætte til udgangen af juni.

I kvartalet fra april til juni forventer Ryanair at transportere omkring 150.00 passagerer, hvilket er 99,5 procent under budgettet, der var på 42,4 millioner passagerer. Det betyder, at selskabet forventes at komme ud med et underskud på 100 millioner euro, eller 750 millioner kroner i kvartalet.

I løbet af andet kvartal af selskabets regnskabsår (juli til september, red.) forventer Ryanair, at en del af trafikprogrammet vil blive genoptaget, men antallet af passagerer forventes at ligge på omkring 50 procent af de 44,6 millioner passagerer, der var budgetteret med.

Samlet forventer Ryanair i hele regnskabsåret 1. april 2020 – 31. marts 2021 at transportere under 100 millioner passagerer, hvilket vil være 35 procent under målet på 154 millioner.

3.000 stillinger skal væk
Ryanair kommer ikke udenom nedskæringer, da selskabet ikke regner med, at efterspørgslen vil komme tilbage til 2019-niveauet før om tidligst to år.

Derfor skal Ryanair-koncernen inklusive Lauda reducere med omkring 3000 stillinger hos piloter og kabinepersonale i kombination med orlov uden løn samt nedgang i lønnen på op til 20 procent.

Herudover skal Ryanair i gang med midlertidigt at lukke en række baser i hele Europa, og dermed kommer selskabet også til at justere flådestørrelsen. Lige nu er Ryanair i forhandlinger med Boeing samt de leasingselskaber, der ejer Laudmations Airbus A320-fly, da man ønsker at reducere antallet af planlagte flyleveringer i løbet af de kommende 24 måneder.

For få dage siden bekræftede koncernchef Michael O´Leary, at Ryanair ikke vil modtage Boeing 737 MAX-fly før sommeren 2021 som følge af den reducerede efterspørgsel i forbindelse med COVID-19-pandemien.

Vil udfordre statstøtte ved domstole
I forbindelse med Ryanairs markedsopdatering benytter koncernchefen lejligheden til at skælde ud på EU-Kommissionen i forhold til godkendelsen af støtteordninger til blandt andet SAS, Finnair, Air France-KLM og Lufthansa-koncernen.

“Denne statsstøtte er i strid med EU-reglerne og vil forvride de lige spilleregler i den europæiske luftfartskonkurrence i mange år. Lufthansa, Air France-KLM og Alitalia kan nu finansiere mange års salg til lavere omkostninger, hvorimod Ryanair og andre veldrevne flyselskaber ikke vil ansøge om – og ikke vil modtage – en sådan statsstøtte. Ryanair vil udfordre disse ulovlige redningsaktioner i EU-domstolene for at beskytte den fair konkurrence på Europas luftfartsmarked,” siger Michael O´Leary.

Ifølge koncernchefen har europæiske flyselskaber under coronakrisen indtil videre fået tilsagn om statsstøtte til en samlet værdi af 30 milliarder euro, eller godt 225 milliarder kroner.

 

Relaterede artikler:

Ryanair-boss truer Vestager med retssager

Ryanair forventer milliardoverskud trods trafiktab

Fra 1.800 til 18 Ryanair-ruter