Statsstøtte til fransk luftfart samt statslige lånegarantier til SAS har gjort Ryanair-koncernchef Michael O´Leary rasende. I et brev til EU-kommissær Margrethe Vestager truer han med juridiske skridt.
Der er få europæiske flyselskaber, der har en finansiel stødpude af en størrelse, hvor det er muligt at komme igennem coronakrisen uden at skulle sikre sig yderligere kapital.
Et af disse selskaber er Ryanair, og derfor er det også en torn i øjet på selskabets kontroversielle koncernchef, Michael O´Leary, at der er statsstøtteaftaler på vej til en række af de nødlidende flyselskaber i Europa, der uforskyldt er blevet ramt af konsekvenserne af COVID-19-pandemien.
Den 9. april sendte Michael O´Leary et brev til EU´s danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager, hvori han truede med at gå rettens vej for at standse Frankrig og andre lande med “selektivt at forære milliarder af euro til deres ineffektive nationale flyselskaber.”
Det skriver det internationale nyhedsbureau Bloomberg, der har set brevet.
Kritisk af dansk-svensk hjælp til SAS
I brevet til Margrethe Vestager skriver Ryanair-bossen, at EU kan blive tvunget til en “U-vending”, hvis Ryanair vinder retssagerne. Det irske lavprisflyselskab er af den opfattelse, at støtteordningerne bør ændres, så Ryanair kan få del i pakker med lånegarantier og anden hjælp i forhold til flyselskabets andel af flytrafikken i de respektive lande.
Ifølge Ryanair er den franske stats hjælpeprogram til flyselskaberne samt den danske og svenske regerings lånegarantier til SAS diskriminerende i forhold til de flyselskaber, der ikke har har en driftstilladelse i disse lande.
I øjeblikket er Air France-KLM i dialog med den franske og hollandske regering om lånegarantier, og det samme er tilfældet med Lufthansa i forhold til det tyske moderselskab og respektive datterselskaber i Østrig, Schweiz og Belgien. Endelig er den italienske regering i gang med at renationalisere Alitalia.
“Dette er statsstøtteverdenens crack- og kokainjunkier, fordi deres første instinkt altid er at henvende sig til regeringen for at få statsstøtte. Vi mener, at al statsstøtte i denne krise skal være gennemsigtig og leveres til alle,” lyder det fra Michael O´Leary.
EU-Kommissionen har ingen kommentarer til omtalen af brevet, udover at kommissionen løbende er i dialog med mange flyselskaber – og herunder Ryanair.
Relaterede artikler: