Der er rent faktisk et system i rutenumrene hos SAS og andre flyselskaber. Ulige og lige numre samt nummerserierne har helt særlige betydninger.
Der er en del skandinaviske rejsebureauansatte blandt de 250.000, der på verdensplan har gennemført IATA/UFTAA kurserne, der kan afsluttes med Foundation Diploma, Consultant Diploma eller Management Diploma.
Men rejsebureauansatte med årelang erfaring i bagagen husker sikkert også de kurser i SAS-Geografi, som det skandinaviske luftfartsselskab gennemførte i selskabets storhedsperiode.
Her lærte man eksempelvis, at alle lige rutenumre var enten østgående eller nordgående, mens de syd- og vestgående var ulige numre. Eksempelvis hedder SAS-flyet fra København til New York, SK 909, da det er vestgående, mens det hedder SK910 på tilbagerejsen i østgående retning.
Inddeling af rutenumre
Hos SAS er rutenumrene inddelt i serier, og det er ikke tilfældigt, hvilke numre, der er tildelt de enkelte ruter. De er nemlig opdelt i geografiske sektioner samt yderligere i forhold til flyvningens type, henholdsvis rute, charter eller specialflyvning.
Næste gang, at du skal ud at flyve med SAS, kan du sammenholde dit rutenummer med nedenstående liste og samtidig overveje, hvorvidt flyet har retning mod nord, syd, øst eller vest. Hermed kan du pludselig optræde som en erfaren rejsende og forstå nogle af de situationer og rutenumre på informationstavlerne, der hidtil måske blot har virket forvirrende.
Rutenummerering | Destination |
SK001 – SK199 | IndenrigsSverige |
SK200 – SK399 | IndenrigsNorge |
SK400 – SK499 | Hovedstadstrekanten samt København-Gøteborg |
SK500 – SK599 | Storbritannien/Irland/Benelux/Frankrig/Spanien |
SK600 – SK699 | Tyskland/Schweiz/Østrig/Italien |
SK700 – SK799 | Finland/Rusand/Polen /Grækenland/Tyrkiet/Nice/Israel |
SK800 – SK899 | Intraskandinavisk trafik |
SK900 – SK999 | Interkontinentalt |
SK900 – SK929 | ØstligeUSA |
SK930 – SK939 | VestligeUSA |
SK940 – SK949 | Midtvesten(USA) og Canada |
SK950 – SK959 | Karibien/Sydamerika |
SK960 – SK969 | Afrika |
SK970 – SK979 | Asienudenfor Japanog Kina |
SK980 – SK989 | Japan |
SK990 – SK999 | Kina |
SK1000 – SK1899 | Omtrent samme liste som 0-899 |
SK1010 – SK1020 | Indenrigs Sverige |
SK1200 – SK1299 | IndenrigsDanmark |
SK1400 – SK1499 | Hovedstadstrekanten |
SK1500 – SK1599 | Storbritannien/Irland/Benelux/Frankrig/Spanien |
SK1600 – SK1699 | Tyskland/Schweiz/Østrig/Italien |
SK1800 – SK1899 | Intraskandinavisk trafik |
SK2000 – SK2899 | Omtrent samme liste som 0-899 |
SK2800 – SK2899 | Intraskandinavisk trafik |
SK3000 – SK3999 | Codeshare (omtrent samme liste som 0-999) |
SK7100 – SK7299 | Charter |
SK7300 – SK7399 | Charter medbasefly fra Norge |
SK7500 – SK7599 | Charter medbasefly fraDanmark |
SK7600 – SK7899 | Charter med basefly fra Sverige |
SK8000 – SK8999 | Codeshare |
SK9000 – SK9999 | Ikke-kommercielleflyvninger (positionering og tomflyvning) |