Aalborg Lufthavn går massivt på sociale medier

Aalborg Lufthavn har hidtil ikke haft prioriteret de sociale medier. Men nu er lufthavnen på vej med den helt store pakke, der indeholder Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn.

Foreløbig har det kun været de danske lufthavne i København, Karup, Sønderborg og senest Aarhus, der har været aktive på sociale medier som Facebook. Men nu kommer Aalborg Lufthavn fra baghjul.

Den nordjyske lufthavn har besluttet sig for at starte op med ikke mindre en fire platforme på de sociale medier.

Dermed kan Aalborg Lufthavn supplere sin kommunikationsindsats, der hidtil har været koncentreret om kommeciel markedsføring i traditionelle medier som TV, radio, print,web og outdoor.

Med tilstedeværelsen på sociale medier som Facebook og LinkedIn får Aalborg Lufthavn fremover mulighed for at komme i dialog med nuværende og nye rejsende.

“Ved at være til stede på de sociale medier giver det os mulighed for at komme tættere på de rejsende og omvendt, og som en nærværende og international lufthavn ønsker vi at være, hvor forbrugerne er. For eksempel åbner vores Facebook-side ikke blot op for tovejskommunikation, men også for at mødes i et fællesskab, hvor passionen for rejser og lufthavnslivet er i fokus,“ forklarer marketingdirektør Rikke Mølgaard fra Aalborg Lufthavn.

På tide
Lufthavnen erkender selv, at man er kommet relativt sent med på de sociale medier, men forklarer også, at det har en sammenhæng med den øvrige markedsføring.

“Nu går vi på de sociale medier – og nogen vil måske mene, at det også var på tide. Men vi har vurdereret, at vi først skulle have fundamentet omkring vores brand og image på plads, og det har vi nu, hvorfor det er en naturlig udvkling i vores marketingstrategi,“ siger Rikke Mølgaard.

Aalborg Lufthavn havde i går lidt mere end 1.800 “likes“ på Facebook-siden, der dog kan være lidt vanskelig at finde på en normal søgning. På Twitter har lufthavnen i dag 677 følgere,

En af de største lufthavnssucceser på Facebook i Danmark er Sønderborg Lufthavn, der indtil videre har samlet 4.715 “likes“, mens Københavns Lufthavn som landets suverænt største lufthavne har lige omkring 41.000 “likes“.