Søren Svendsen, administrerende direktør i Aalborg Lufthavn.

Aalborg Lufthavn: Plads til to selskaber på Oslo-rute

Lufthavnsdirektør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn mener, at der er plads til både SAS og Sun-Air på ruten fra Aalborg til Oslo.

Som en del af sommerens rutepakke med 15 nye skandinaviske ruter vil SAS åbne en rute mellem Aalborg og Oslo. Første flyvning finder sted søndag den 26. marts 2017, og i første omgang flyves der fem gange om ugen. Allerede fra den 17. april vil der blive indsat en sjette afgang, og i højsæsonen fra den 25. juni til den 13. august vil SAS flyve dagligt på ruten.

Der skal primært flyves med 70-sæders ATR72-600 fly fra Jet Time, men irske CityJet skal supplere fartplanen med CRJ900-fly, der har plads til 88 passagerer.

SAS starter ud med en sen eftermiddagsafgang kl. 16.00 fra Oslo til Aalborg, og efter en flyvetid på 70 minutter samt en halv time til at vende flyet i Aalborg, går turen tilbage til Oslo kl. 17.40. Om søndagen ligger afgangen kl. 19.30 fra Oslo og kl. 20.55 fra Aalborg.

“Vi er rigtig glade for den nye rute. Det er en god fartplan for det norske leisure-marked til Nordjylland,” siger Søren Svendsen, der er administrerende direktør for Aalborg Lufthavn.

Fartplanen tager således hensyn til det norske marked for fritidsrejsende, men lufthavnsdirektøren mener også, at den er brugbar for nordjyske forretningsrejsende.

“Vi har spurgt en række nordjyske virksomheder, om en afgang sidst på eftermiddagen er interessant. Mange nordmænd vil gerne starte møderne kl. 08.00 om morgenen, og ved rejser til Nordnorge med forbindelse via Oslo er det også fint med en sen eftermiddagsafgang. Vi vil dog helst have både en morgen- og en aftenafgang, men efterspørgslen vil nok vise, at der er basis for at indsætte flere afgange hen ad vejen”

Konkurrence til Sun-Air
Sun-Air flyver allerede i dag på ruten som franchise-partner for British Airways. Det Billund-baserede flyselskab benytter et mix af Dornier 328JET med 32 sæder samt Jetstream 31-fly, der har plads til 19 passagerer. Sidste år fløj Sun-Air sammen Air Norway (North Flying) 13.863 passagerer frem og tilbage mellem Aalborg og Oslo.

Med den ny SAS-rute vil kapaciteten blive øget med omkring 40.000 sæder årligt, hvilket naturligvis vil skabe konkurrence.

“Jeg tror godt, at Sun-Air kan flyve ved siden af SAS. Som udgangspunkt er priserne med SAS lavere end Sun-Air, men det giver også mulighed for at man kan benytte det ene selskab den ene vej og vælge en billigere løsning den anden vej,” påpeger Søren Svendsen.

Sun-Air flyver i dag 11 gange om ugen mellem Aalborg og Oslo. Der flyves kl. 08.00 og 15,5o fra Aalborg, og kl. 09.40 og 17.25 retur fra Oslo. Netop to daglige frekvenser i hver retning er det vigtigste konkurrenceparameter for Sun-Air, hvilket selskabet også er bevidst om.

“Vi flyver to gange dagligt, henholdsvis morgen og aften, og dermed dækker vi forretningsfolkenes behov. Vi vil muligvis kigge nærmere på aftentiderne, når SAS kommer ind på ruten,” sig kommerciel direktør Kristian Tvergaard, der samtidig understreger, at Sun-Air i flere år har fløjet i konkurrence med SAS og Norwegian mellem Billund og Oslo.

 

Relaterede artikler:

15 nye SAS-ruter fra Skandinavien

Aalborg Lufthavn: Stort marked i Norge

SAS opruster i Aalborg

Norwegian lukker Aalborg-rute

Norwegian vil flyve Aalborg – Oslo