Aarhus Kommune skal undersøge lufthavns-blokader

Inden Aarhus Kommune går videre med planerne om en ny storlufthavn, så vil transportministeren have kommunen til at undersøge om blandt andet EU-regler totalt kan blokere projektet.

Hvordan vil en ny Aarhus-lufthavn påvirke de andre jyske lufthavne og hvad vil EU’s regler tillade? Det er noget af det, som Aarhus Kommune skal finde ud af, inden man laver egentlige undersøgelser af muligheden for at etablere en helt ny lufthavn. Det blev aftalt på et møde torsdag mellem transportminister Hans Christian Schmidt (V) og Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard (S).

Borgmesteren havde taget flyet fra Aarhus’ nuværende lufthavn på Djursland til København for at diskutere byens planer om en ny storlufthavn med den nye transportminister.

Parterne var enige om, at Aarhus Kommune her og nu ikke skal udarbejde en egentlig ansøgning til Transportministeren om lov til at etablere en ny lufthavn. En ansøgning, som ville koste millioner af kroner, da den blandt andet ville involvere en grundig miljøundersøgelse af det område, som kommunen har udset sig som placering for den nye lufthavn.

I stedet skal kommunen nu lave en screening af en række områder for at kortlægge, om der er ting, som komplet blokerer for etableringen af en ny lufthavn.

”I stedet for at køre det hele igennem med dyre VVM-undersøgelser og så videre, så kigger de først på en række af de omkostningslette ting. Hvis der er noget her, der blokerer for projektet, så har man ikke spildt en masse penge,” påpeger transportminister Hans Christian Schmidt overfor CHECK-IN.dk.

Påvirke andre lufthavne
I maj fik Aarhus Kommune lavet en omfattende konsulentrapport om mulige placeringer af en ny lufthavn. Den forholdt sig dog primært til de konkrete placeringer og afdækkede ikke i detaljer en række juridiske og lovgivningsmæssige aspekter. Derfor skal aarhusianerne nu tilbage til skrivebordet.

Ifølge ministeren, så er kommunens folk blevet bedt om blandt andet at se på hvordan en ny lufthavn vil påvirke flytrafikken i de andre jyske lufthavne og trafikken generelt i Jylland. Desuden skal de se på om der er juridiske sten på vejen, som kan forhindre etableringen af en ny lufthavn. Og endelig så skal aarhusianerne undersøge hvordan projektet harmonerer med EU’s regler om offentlig støtte til infrastrukturprojekter.

De to sidste punkter kan komme til at volde problemer. EU-Kommissionen er nemlig meget opmærksom på at der ikke bygges nye europæiske lufthavne for tæt på eksisterende lufthavne, blot fordi en region gerne vil have sin egen lufthavn i stedet for at bruge naboens udemærkede lufthavn. En situation, som man har set flere steder i blandt andet Spanien.

Styrelse er kun vejleder
Borgmester Jacob Bundsgaard håber, ifølge Jyllands-Posten, at screeningen kan være gennemført inden årets udgang. Ifølge borgmesteren, så skal der nedsættes en hurtigtarbejdende task force med repræsentanter for både Aarhus Kommune og Trafikstyrelsen.

Helt sådan forestiller transportministeren sig ikke, at det skal foregå.

”Aarhus Kommune bestemmer tempoet, da det er dem, der skal lave arbejdet. Trafikstyrelsen er kun vejleder,” understreger transportminister Hans Christian Schmidt.

Sten på vejen
Først når screeningen er gennemført og det er slået fast, at der ikke er uoverkommelige sten på vejen, skal en egentlig undersøgelse sættes i gang. Den skal så danne grundlag for en ansøgning fra Aarhus Kommune til transportministeren om lov til at etablere en ny lufthavn.

Transportministeren har selv bemyndigelse til at godkende ansøgninger om etablering af nye lufthavne, hvis ellers Trafikstyrelsen anbefaler det. I den aktuelle sag har folketingsmedlemmet Jonas Dahl (SF), der er valgt i Aarhus, dog allerede erklæret, at han vil stille et beslutningsforslag, der skal tvinge Hans Christian Schmidt til at trække godkendelsen tilbage – hvis den en dag bliver givet.

Dermed vil Folketinget skulle stemme om godkendelsen – hvis den en dag bliver givet. Og her sidder der mange medlemmer på tværs af partierne, som måske ikke er interesseret i at bane vej for en konkurrent til nogle af de andre jyske lufthavne, da de ligger i de egne, hvor medlemmerne er valgt.