Aarhus Lufthavn skifter atter identitet

Det er blot fem år siden, at Aarhus Lufthavn fik nyt logo og grafisk identitet efter at have haft samme logo siden 1980´erne. Nu skal lufthavnen atter have nyt image.

Mange lufthavne og flyselskaber vælger en visuel identitet, hvor et fly indgår i logoet. Det er det nemmeste måde at bidrage til en simpel afkodning af, at virksomheden beskæftiger sig med luftfart.

Derfor vakte det også opmærksomhed, da Aarhus Lufthavn i efteråret 2013 fik designet et nyt logo, hvor der indgik nogle cirkler, der skulle signalere, at byen Aarhus har en særlig vikingearv. Logoet havde da også en vis lighed med det tidligere logo for Moesgård Museum.

“Med det nye logo har vi prøvet at lægge os op ad byen Aarhus, hvor ‘US’ er fremhævet på samme måde som i byens markedsføring. Det grafiske element med cirklerne skal signalere vores vikingearv i Aarhus. Vi har fundet en måde at gøre det på, hvor vi har vikingsymbolikken inde, men alligevel følger trop med den moderne fremtid, mens vi skeler tilbage til vores arv,“ forklarede lufthavnsdirektøren dengang om baggrunden for det nye logo, der var tegnet af Aarhus-bureauet Vahle+Nikolaisen.

Nu har Aarhus Lufthavn efter blot fem år skrinlagt den grafiske identitet og har den 1. september introduceret et helt nyt logo og grafisk identitet.

Det nye logo forestiller et stilistisk grønt fly, der letter mellem ordene AARHUS og AIRPORT og med en mørkeblå baggrund.

Vil have grøn profil
Det nye logo er blevet til efter en intern proces i lufthavnen, hvortil der er hentet ekstern hjælp til den endelige grafiske udformning.

“I bund og grund hander det om at markere den ændring, som lufthavnen er ved at gennemføre, og det skal også give sig udtryk i det grafiske. Det logo med vikingtemaet, som vi har brugt de seneste fem år, har været i tråd med et særligt Aarhus-udtryk. Det passede godt dengang, og nu er vi i en ny fase, hvor vi gerne vil signalere noget andet,” siger Aarhus Lufthavns administrerende direktør Peter Høgsberg til CHECK-IN.dk.

At flyet i det nye logo har en grøn farve, er ifølge lufthavnsdirektøren meget bevidst.

“Der er en agilitet og friskhed over den forårslysegrønne farve. Vi vil fremover faktisk bruge en masse energi på at tænke på en mere grøn profil.”

Kan signalere ‘stepchange’
Selvom det blot er fem år siden, at lufthavnen sidst skiftede grafisk identitet, vil lufthavnsdirektøren ikke afvise, at det kan ske igen om fem år, selvom han håber, at det kommer til at vare noget længere tid.

“Hvis vi på et tidspunkt føler, at der er behov for at signalere et ‘stepchange’, så er det et af de greb, som man kan bruge. Det koster godt nok nye skilte, uniformer og flere ting, men det er forbavsende billigere, end man egentligt regner med.” understreger Peter Høgsberg.

Da Peter Høgsberg tiltrådte som administrerende direktør i Aarhus Lufthavn den 1. juli 2013 kom han direkte fra en stilling som lufthavnschef i Odense. Her havde han få uger forinden ændret lufthavnens navn og visuelle identitet, så den fremover kom til at hedde Hans Christian Andersen Airport i stedet for Odense Lufthavn. 

 

Relaterede artikler:

Midtjyllands Lufthavn bliver en realitet

Aarhus Lufthavn vil være kendt

Dansk lufthavn skifter navn