Aarhus mistede knap hver fjerde indenrigspassager

Et fald på knap 25 procent i indenrigstrafikken gav Aarhus Lufthavn et katastrofalt 2012, men en løsning kan være lige på trapperne.

Aarhus Lufthavn er en af de danske lufthavne, som har mærket konsekvenserne af Cimber Sterlings konkurs i starten af maj sidste år hårdest. Det fremgår af lufthavnens samlede passagertal for 2012, der er faldet med 18 procent i forhold til 2011. Således rejste 484.724 passagerer i 2012 gennem lufthavnen på Djursland mod 591.355 passagerer året før.

En fremgang på 4,5 procent i udenrigstrafikken kunne ikke opveje et fald på 23,6 procent i indenrigstrafikken og et fald på 56 procent i chartertrafikken.

”Resultatet er naturligvis ikke tilfredsstillende, og 2012 er ganske enkelt et år vi hurtigst muligt skal have lagt bag os,” siger Ole Paaske, direktør for Aarhus Lufthavn.

Faldet i indenrigstrafikken, som udgør mere end halvdelen af den samlede trafik, skyldes, at SAS ikke formåede at indsætte ny kapacitet i samme omfang som den kapacitet, der forsvandt, da Cimber Sterling den 3. maj drejede nøglen om. I adskillige måneder efter konkursen var der kun fire daglige returflyvninger mellem Aarhus og Københavns Lufthavn. I september kom det op på syv daglige, men der er stadig et pænt stykke vej endnu.

”Udfordringen bliver at få bragt indenrigstrafikken tilbage på et tilfredsstillende niveau. Der er ingen tvivl om, at en del af løsningen herpå er flere daglige frekvenser – et forhold vi p.t. er i tæt dialog med blandt andet SAS om at kunne tilbyde. Vi forventer, at de fælles bestræbelser vil krones med held, og håber at der snart kan meldes noget konkret ud herom,” siger Ole Paaske.

I 2013 forventes Udenrigstrafikken som minimum at fastholde de seneste års høje niveau, og feriechartertrafikken ser lovende ud, med flere operatører og destinationer end nogensinde før, påpeger lufthavnsdirektøren, der ser lyst på fremtiden.

Senest 2014
”Samlet set er der ingen tvivl om at Aarhus Lufthavn i 2013 vil opleve en pæn vækst i passagertallet i forhold til 2012. Udfordringen bliver imidlertid på den korte bane at bringe lufthavnen tilbage til det tilfredsstillende aktivitetsniveau vi præsterede i 2010 og 2011. Det er næppe realistisk at forvente, at vi når helt i mål allerede i 2013, men målet bør være nået senest i 2014,” understreger Ole Paaske.