Abu Dhabi ny Asien-gateway for Air Berlin

Det Abu Dhabi-baserede luftfartsselskab Etihad Airways har overtaget over 29 procent af aktierne i Air Berlin og bliver således den største aktionær i Tysklands næststørste luftfartsselskab. En strategisk samarbejdsaftale betyder, at Air Berlin skal føde trafik ind til Etihad´s hub i Abu Dhabi.

Etihad Airways fra den lille ørkenstat Abu Dhabi i De Forenede Arabiske Emirater har længe været på udkig efter en strategisk samarbejdspartner i Europa. Selskabet har blandt andet været sat i forbindelse med irske Aer Lingus.

Samtidig har Tysklands næststørste luftfartsselskab Air Berlin været på udkig efter en ny industriel investor og samarbejdspartner, der vil kunne løfte selskabet fri af gældsproblemerne. Her har kinesiske Hainan Airlines Co. Ltd. været nævnt.

Men mandag blev det afsløret, at det var Etihad Airways og Air Berlin, der fandt hinanden.

Største aktionær

Etihad Airways øger ejerandelen i Air Berlin fra de hidtidige 2,99 procent til fremover 29,21 procent og bliver dermed største aktionær i det tyske luftfartsselskab. Det sker gennem en kapitaludvidelse, hvor der udstedes 31.574.312 nye aktier til en pris af 2,31 europer aktie.

Med i pakken følger også et finanseringstilsagn fra Ethihad Airwayspå 255 millioner dollars, eller godt 1,45 milliarder kroner, der skal bringe Air Berlin ud af gældsproblemerne og sikre en flådefornyelse samt udvikling af rutenetværket.

Men samarbejdet mellem de to selskaber handler ikke kun om penge og kontanter. Det er også et strategisk samarbejde, hvor de to selskaber etablerer en omfattende codeshare-aftale. Etihad Airways vil få adgang til at sælge og markedsføre billetter på 36 af Air Berlins samlede 171 destinationer, mens Air Berlin får adgang til at sælge billetter på 24 af samlet 82 destinationer hos Etihad Airways.

Fra Dubai til Abu Dhabi

Til gengæld skal Air Berlin flytte selskabets Mellemøsten-operationer fra Dubai til Abu Dhabi, som således skal være selskabets fremtidige hub fortrafikken til Asien ogAustralien.Fra den 15. januar 2012 vil Air Berlin tilbyde fire afgange om ugen mellem Berlin og Abu Dhabi med fly af typen Airbus A330-200.

Det kommer i tillæg til Etihad´s eksisterende ruter fra Düsseldorf, Frankfurt og München til Abu Dhabi.

“Den strategiske partnerskabsaftale med Etihad Airways åbner enorme muligheder for vort selskabs fremtid,“ sagde Air Berlin´s Chief Executive Officer,Hartmut Mehdorn mandag i en kommentar til transaktionen.

Begge selskaber forventer da også hver især at kunne høste en værdi på mellem 25 og 40 millioner euro på det nye samarbejde.

“Dette nye partnerskab udvider vort rutenetværk og giver adgang til 33 millioner nye passagerer og dermed en reel mulighed for global vækst. Gennem Air Berlin får vi øjeblikkeligt adgang til et et bredt og komplementært europæisk marked med enestående muligheder for begge selskabers kunder,“ sagde, Chief Executive Officer,James Hogan fra Etihad Airways i løbet af mandagen.

Ny konsolideringsbølge er indledt

Med mandagens aftale har Etihad Airways sat sig godt og grundigt på markedet iTyskland, Schweiz og Østrig.

Det bliver derfor spændende at følge det nye samarbejde samt hvilke overvejelser det vil kunne give konkurrenter som Emirates og Qatar Airways i forhold til et tilsvarende samarbejde med eksempelvis SAS på det nordiske marked.

Den internationale gældskrise i kombination med de høje brændstofpriserkan derfor vise sig at få afgørende betydning for konsolideringen af europæisk luftfart.Noget kunne således tyde på, at en ny konsolideringsbølge er på vej med ikke-europæiske selskaber som den drivende kraft.

Kinesiske og mellemøstlige industrielle investorer står klar i kulissen til at sikre sig et bid af nødlidende europæiske luftfartsselskaber.Mandagens strategiske aftale mellem Air Berlin og Etihad Airways erdet første eksempel herpå.