Advarer mod e-cigaretter efter brande i lastrum

Efter flere episoder med brande i flylastrum opfordrer ICAO og FAA, flyselskaber til at kræve, at passagerer ikke har e-cigaretter i den indcheckede bagage.

FN’s internationale luftfartsorganisation ICAO og de amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), opfordrer i kor flyselskaber til at kræve, at flypassagerer ikke længere medbringer e-cigaretter i den bagage, som checkes ind og anbringes i flyenes lastrum. I stedet bør e-cigaretterne med bringes i håndbagagen, lyder rådet fra ICAO og FAA.

De to myndigheder er på banen efter flere episoder både i og uden for transportbranchen hvor e-cigaretter er blevet overophedet eller er brudt i brand efter at varmelegemet ved en fejl er blevet aktiveret. I august sidste år forårsagede en e-cigaret i en kuffert i et rutefly lastrum en brand, der betød, at flyet måtte evakueres.

Hurtigere opdaget
ICAO og FAA vil ikke direkte forbyde e-cigaretter ombord på fly. Passagererne skal stadig have lov at medbringe dem. Men ICAO og FAA foretrækker at de ligger i passagerernes håndtasker, hvor eventuelle brande sandsynligvis hurtigere vil blive opdaget.

Mange e-cigaretter kører på lithium-ion batterier. Det var netop kortslutninger og brande i den slags batterier, der for to år siden kastede Boeing og deres 787 Dreamliner ud i voldsomme problemer. I flere tilfælde opstod der brand eller kortslutning i de litium-ion batterier, som var installeret i flyene. Siden har luftfartsmyndighederne indført strenge krav for hvor mange lithium-ion batterier, der må være på én gang i et flys lastrum.

Langt de fleste flyselskaber tillader ikke at passagererne ryger på deres e-cigaretter ombord på flyene.

Det er ikke tilladt at ryge på e-cigaretter i fly. Og nu opfordrer luftfartsmyndighederne også til, at man ikke medbringer dem i håndbagagen. Foto: Must500 / Wikimedia Commons.