alt
Billedtekst

Aer Lingus vender tilbage til København

Det irske luftfartsselskab Aer Lingus vender den 28. oktober tilbage til Københavns Lufthavn efter fire års fravær. Ruten til Dublin skal opereres i konkurrence med SAS og Norwegian.

Irske Aer Lingus, bedre kendt som flyselskabet fra den grønne ø, vender ved udgangen af oktober måned tilbage til Københavns Lufthavn. Det sker efter fire års fravær.

Tilbage i 2005 fløj selskabet tre gange ugentligt mellem Dublin og København. Herefter blev ruten lukket og genåbnede igen i oktober måned 2007. Denne gang med daglige afgange. Men finanskrisen i 2008 blev en for hård kost for Aer Lingus, der trak sig ud af Københavns Lufthavn den 1. november samme år.

Men nu er Skandinavien atter blevet en del af satsningsområdet for Aer Lingus. I marts måned i år åbnede selskabet en rute mellem Dublin og Stockholm, og til efteråret er Københavns således på landkortet.

”Aer Lingus har som Irlands nationale flyselskab rigtig god mulighed for at bringe flere irske turister til København og Danmark, og det ser vi meget frem til,” siger Københavns Lufthavns salgs- og markedsdirektør Carsten Nørland, der også ser gode mulighed for, at danske og irske forretningsrejsende kan få enhel arbejdsdag i Dublinmed blot en enkelt overnatning.

Aer Lingus vil flyve dagligt mellem København og Dublin med fly af typen Airbus A320 med plads til 174 passagerer. Farrtplanen er tilrettelagt med en aftenrotation på alle dage med undtagelse af lørdag. Her flyves der fra Dublin kl. 16.30 med ankomst i Københavns Lufthavn kl. 19.40. Herefter går turen tilbage mod det irske kl. 20.20 og med ankomst i Dublin Airport kl. 21.35.

“Vores meddelelse om etablering af nye ruter – herunder til København – understøtter Aer Lingus´ strategi om at skabe en bedre tilgængelighed for de irske kunder med over 1.100 flyafgange per uge til og fra Irland. Herudover fokuserer vi på at støtte op om den indgående turisme. Vi ser frem til at byde nye kunder velkommen på vore fly og at fortsætte frem mod vores mission om at forbinde Irland med resten af verden ved at tilbyde flest flyafgange og det bedste produkt i det irske marked.“ siger Declan Kearnye, der erkommunikationsdirektør hos Aer Lingus.

I konkurrence med SAS og Norwegian
Aer Lingus får dog ikke mulighed for at være alene på ruten mellem København og Dublin. SAS flyver i hovedparten af vintertrafikprogrammet 10 gange ugentligt på ruten.

Lavprisflyselskabet Norwegian tilbyder indtil videre blot to ugentlige forbindelser på ruten. Der er tale om morgen-/formiddagsafgange på mandage og fredage.

Aer Lingus´ entré øger således det samlede ugentlige sædeudbud på ruten fra København til Dublin med 67 procent, da SAS således udbyder 2.892 sæder ugentligt i vintertrafikprogrammet, mens Norwegian foreløbigt har lagt744 sæder op. Aer Lingus kommer ind på ruten med i alt 2.436 sæderper uge.

Uafklaret situation
Aer Lingusstår fortsat i en uafklaret situation omkring det fremtidige ejerskab, hvor den irske regering vil sælge statens aktiepost på 25 procent i det børsnoterede luftfartsselskab, da man ikke længere anser det for et strategisk aktiv.

Også Ryanair, der ejer 29,8 % af aktierne i Aer Lingus, har overvejet at sælge sin aktiepost, hvis man kan nå til enighed med en køber om prisen. Alternativtønsker Ryanair at øge kontrollen med selskabet, hvilket har været prøvet med flere bud gennem de senere år.

Aer Lingus blev grundlagt i 1936 og beflyver omkring 60 destinationer. Tídligere ejede den irske stat 85 procent af selskabet, men efter en børsnotering i oktober 2006 øgede Ryanair sin aktiepost, mens statens ejerandel blev reduceret.