Afgangstidspunktet det vigtigste for SK901

SAS indsætter fra 28. oktober et 44-sæders Boeing 737-fly på rutenummer SK901 mellem København og New York. Afgangstidspunktet bliver det vigtigste salgsparameter, da flysæderne er ringere end A330´erne.

Efter at have kæmpet i snart halvandet år med at få udviklet en økonomisk bæredygtig flyrute mellem Stavanger og Houston kastede SAS i går håndklædet i ringen.

Belslutningen var ventet, da den norske olieindustri er under voldsomt pres, hvilket har påvirket efterspørgslen på flyrejser markant. Ligeså ventet var beslutningen også om at flytte Boeing 737-700 flyet til København, hvor det fremover skal flyve til New York-Newark som rutenummer SK901 på den sene aftenafgang kl 18.25.

Afgangstidspunktet bliver også det eneste, som SAS kan bruge som attraktivt salgsparameter, da flyet i første omgang er indrettet med 44 Business Class-sæder, som er ringere end de nye kabiner i Airbus A330-flyene.

I A330´erne får man til gengæld nye 180 graders lie flat beds med minimumslængde på 196 centimer og med indbygget massage i sæderne. Herudover har alle Business Class-passagerer adgang til midtergangen i 1-2-1 konfigurationen. Boeing 737-flyet på aftenafgangen vil være indrettet med 44 sæder, der kan lægges ned i en vinkel på kun 135 grader, og herudover har ikke alle direkte adgangen til midtergangen på grund af 2-2 konfigurationen.

Endelig er der i A330´erne et omfattende on-demand underholdningssystem med 15,4“ HD-skærme, mens passagererne på 737-flyet må nøjes med at få udleveret en iPad.

Ombygges til 86 sæder
At der er afgangstidspunktet, der skal sælge afgangen, afslører pressemeddelelsen fra SAS også ganske tydeligt.

“SAS er det absolut største og mest dedikerede flyselskab på markedet mellem Skandinavien og USA – og ikke mindst New York. Vi er glade for at kunne tilbyde denne aftenafgang, som er særlig attraktiv for rejsende, der ønsker at bruge en hel dag i København eller New York forud for rejsen. Det foretrækker blandt andre mange forretningsrejsende,“ siger koncerndirektør Eivind Roald fra SAS

Det er planen, at SAS vil benytte juleperioden til at omkonfigurere flyet, således at der fremover vil være plads til 20 passagerer på Business Class og 66 passagerer på Go-klasse. Men det betyder ikke, at der kommer nye Business Class-sæder i flyet, som er lejet fra schweiziske PrivatAir på en treårig kontrakt fra sommeren 2014 og frem til sommeren 2017.

“Der bliver ikke ændret på Business-sæderne,“ siger pressechef Trine Kromann Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk. “Det må være op til den enkelte, om de vælger dette fly. Der er også mange mennesker, der egentlig ikke tænker over, hvilket sæde man skal sidde i. Vi håber i stedet, at man vælger flyselskab efter brand og en forventet god oplevelse.“

Kilder i branchen hævder, at kontrakten med PrivatAir er uopsigelig, hvorfor det handler om at flytte flyet til den mindst tabsgivende rute.

På spørgsmålet om, hvorfor SAS ikke omkonfigurerer flyet til et mellemdistancefly med 141 sæder og indsætter det på en af de længere europæiske ruter svarer pressechefen:

“Det handler om at udnytte den kapacitet vi har. Nu er der lavet en kontrakt på flyet og den konfiguration, som det har. Vi har valgt den bedste løsning i forhold til det materiel, som vi har.“