Med Boeing 787-fly vil Ethiopian Airlines gøre Addis Ababa til et megahub i konkurrence med Mellemøsten-selskaberne.
Som det første flyselskab uden for Japan fik afrikanske Ethiopian Airlines i sidste uge leveret af det første af i alt 10 Boeing 787 Dreamliner-fly.
Ethiopian drømmer om, at de nye fly skal gøre det muligt at gøre selskabets hjemmebane Addis Ababa lufthavn til en megahub for flytrafikken mellem vækstøkonomierne i Sydamerika og Asien.
”Det meste af væksten i flytrafikken i de næste 10 – 20 år vil komme fra vækstmarkederne Brasilien, Rusland, Indien og Kina (kaldet BRIK-landene, red.). Og hvis du tegner en lige linje fra Kina og Indien til Brasilien, så ligger Addis Ababa strategisk godt placeret lidt midt på den linje.
Vi er strategisk fordelagtigt placeret til at kunne drage fordel af den hastige vækst i BRIK-landene og Boeing 787’eren passer perfekt ind i en strategi om at servicere markeder inden for en radius på 10 timers flyvning med nonstop flyvninger. Det vil gøre os i stand til at nå et marked på i alt 5,4 mia. mennesker,” siger Ethiopians direktør, Tewolde Gebremariam, til Air Transport World.
Uudtømmelige ressourcer
Ethiopians plan er en direkte kopi af den model, som har givet mellemøst-selskaber som Emirates, Etihad og Qatar Airways stor succes og vækst i de senere år. En kombination af næsten uudtømmelige økonomiske ressourcer og en fordelagtig geografisk placering af selskabernes trafikknudepunkter har været opskriften på succes.
”Forretningsmodellen er næsten den samme som Emirates’ model. Til et hvert sted i verden er det kun nødvendigt med ét stop i Addis Ababa,” forklarer Tewolde Gebremariam.
Ethiopians store problem er dog, at selskabet slet ikke har de samme økonomiske ressourcer som Emirates og de andre mellemøstselskaber.
Selskabets første Dreamliner vil blive brugt på ruter i Afrika for at promovere flyet.
Tewolde Gebremariam sigter mod, at Ethiopian i år 2025 vil have en omsætning på omkring 60 mia. danske kroner og operere 120 fly til 90 destinationer verden over.
Ethiopian fløj for år tilbage til København, men den rute er lukket. I stedet flyver selskabet fra Addis Ababa til Stockholm med mellemlanding i Cairo.