Air Canada åbner sommerruter fra Montreal og Toronto til ekspansiv nordisk hovedstadslufthavn.
Flyselskaber fra hele Europa har de senere år åbnet ruter til Island, mens de nordamerikanske flyselskaber har været mere tilbageholdende med ruter til vulkanøen i Nordatlanten. Kun Delta Air Lines har bidt sig fast og flyver hele året mellem New York og Reykjavik-Keflavik lufthavnen samt om sommeren mellem Minneapolis og Reykjavik.
Nu får Delta Air Lines imidlertid nordamerikansk selskab af Air Canada, der i første omgang åbner to sommerruter til Island. Således vil selskabets lavprisdatterselskab Air Canada Rouge fra den 21. juni til den 9. oktober flyve fire gange om ugen mellem Toronto og Reykjavik samt tre gange om ugen mellem Montreal og Reykjavik.
“Island er et nyt og spændende feriemål, der vokser i popularitet med sin brede vifte af udendørsaktiviteter og kulturelle oplevelser, og vi ser frem til at flyve til ”Landet af ild og is” denne sommer,” siger Benjamin Smith, direktør for passageraktiviteterne i Air Canada.
Bide skeer
På begge ruter kommer Air Canada til at kæmpe mod de to islandske selskaber Icelandair og WOW Air.
Air Canada er dog ikke sen til at pege på, at de er medlem af Star Alliance og har et vidtforgrenet rutenetværk i hele Nordamerika.
“Som det eneste canadiske flyselskab og det eneste Star Alliance luftfartsselskab i Nordamerika, der flyver til Island, kan kunder fra hele Canada og USA med Air Canada problemfrit og nemt opnå forbindelse til disse nye non-stop flyvninger via vores trafikknudepunkter i Toronto og Montreal,” påpeger Benjamin Smith.
Air Canada Rouge vil flyve fra Toronto om aftenen på mandage, onsdage, torsdage og lørdage for så at lande i Reykjavik næste morgen. Tirsdag, fredag og søndag aften vil der blive fløjet fra Montreal. På alle flyvninger anvendes et 136-sæders Airbus A319-fly fordelt med 116 sæder på Economy, otte sæder på Rouge Plus og 12 sæder på Premium Rouge-klassen.
Reykjavik er ikke den eneste nye destination på Air Canadas rutekort i 2017. Således vil selskabet i løbet af i år også lancere nye ruter fra Toronto til Mumbai og Berlin samt fra Montreal til Algier, Marseille og Shanghai samt fra Vancouver til Nagoya, Taipei, Frankfurt og London Gatwick.
I 2016 åbnede Air Canada ruter fra Toronto til Seoul, London Gatwick, Prag, Budapest, Warszawa og Glasgow samt fra Montreal til Casablanca og Lyon samt fra Vancouver til Delhi, Brisbane og Dublin. Selskabet har gennem flere år fløjet mellem Toronto og Københavns Lufthavn.
Femtestørste lufthavn
Reykjavik-Keflavik lufthavnen havde i 2016 en passagervækst på 40,5 procent i det 6,821 mio. passagerer gik gennem Islands største lufthavn. Keflavik har dermed overhalet Gøteborg Landvetter og kan kalde sig Nordens femtestørste lufthavn efter de fire andre hovedstadslufthavne København, Oslo Gardermoen, Stockholm Arlanda og Helsinki Vantaa.
Den kolossale fremgang i Keflavik i 2016 er ikke noget enkeltstående fænomen. Siden 2011 er lufthavnens passagertal vokset med hele 276 procent fra 2,474 mio. og en plads som Nordens 12. største lufthavn efter blandt andet Billund Lufthavn, der som den 10. største lufthavn havde 2,709 mio. passagerer det år.
Voldsom vækst
Den store fremgang skyldes en kombination af øget transfertrafik samt en øget turistinteresse for Islands storslåede natur. Det har fået det ene europæiske flyselskab efter det andet til at åbne ruter til Island, ligesom amerikanske Delta Air Lines flyver året rundt til vulkanøen i Nordatlanten.
Efter i mange år kun at have betjent Reykjavik fra Oslo åbnede SAS sidste år en rute fra København. Desuden har selskaber som British Airways, easyJet, Lufthansa, airberlin, Swiss, Vueling, Wizz Air, Aer Lingus, Austrian Airlines, Iberia Express og Norwegian ruter til øen. I flere tilfælde er der dog kun tale om sommerruter.
Desuden oplever det lokale selskab WOW Air en voldsom vækst. Selskabet har kopieret Icelandairs model med at fragte passagerer mellem Europa og USA via Island, hvor der skiftes fly.
Relaterede artikler:
Gigantvækst i nordisk hovedstadslufthavn