I den kommende højsæson vil Air China flyve dagligt mellem København og Beijing, hvilket er mere end før coronapandemien. Air China flyver den hurtige vej via Rusland, mens SAS skal på en omvej til Shanghai.
De kinesiske flyselskaber har i øjeblikket en stor konkurrencemæssig fordel i forhold til deres europæiske kolleger, da det er muligt at flyve over Rusland og benytte den sibiriske luftkorridorer på flyvninger mellem Kina og Europa.
De europæiske flyselskaber må i stedet ud på en længere sydlig omvej, hvilket øger rejsetiden og omkostningerne betydeligt. Eksempelvis kan Air China flyve fra København til Beijing på omkring otte timer, mens SAS kan gennemføre en flyvning fra København til Shanghai på omkring 11 timer og 30 minutter.
Det er en af årsagerne til, at SAS endnu ikke har genoptaget ruten til Beijing, mens Air China, der indtil 1. september er SAS-partner i Star Alliance, planlægger at øge antallet af afgange i den kommende sommer.
Fra den 12. juli til den 18. august vil Air China således flyve dagligt mellem Københavns Lufthavn og Beijing Capital Airport med en Airbus A350-900, der har plads til 312 passagerer i en treklasses konfiguration. Det oplyser Københavns Lufthavn.
Har opgraderet fra 237 til 312 sæder
Air Chinas rute til Beijing blev oprindeligt startet den 30. maj 2018 med fire ugentlige afgange. Man lagde ud med en Airbus A330-200 med plads til 237 passagerer, og året efter blev der opgraderet til en A330-300 med i alt 301 sæder. Siden sommertrafikprogrammets start i 2023 har det kinesiske selskab dog benyttet de nye og moderne A350-900 med 312 sæder.
I øjeblikket flyver Air China tre gange ugentligt på ruten og fra midten af maj øges der til fem ugentlige afgange. Air China har dog endnu ikke fået opdateret de to ekstra frekvenser i systemet, men de skulle være på vej, ifølge CPH.
Air China har i øvrigt fastholdt betjeningen af København under næsten hele coronapandemien, hvor selskabet frem til september 2020 fløj en gang ugentligt med et teknisk stop i Shijiazhuang i Hebei-provinsen for at foretage de obligatoriske coronatests, før rejsen kunne fortsætte mod den kinesiske hovedstad.
I årets to første måneder har 21.608 passagerer rejst med enten SAS eller Air China på ruterne til Kina, viser statistik fra Trafikstyrelsen. Sidste år lød tallet på 113.294 passagerer, og før coronapandemien var der over 300.000 årlige flyrejsende på ruterne mellem Danmark og Kina.
Relaterede artikler:
Airbus A350 på Kina-ruter fra Skandinavien