Air France- KLM Group. Arkivfoto.

Air France KLM med første overskud siden 2008

Til trods for en ekstraregning på 7 milliarder kroner til brændstof kunne Air France KLM præsentere et overskud for regnskabsåret 2010/11. Det var første overskud siden 2008, men skyldes alene et delsalg og ny værdiansættelse af aktieposten i distributionssystemet Amadeus.

Bestyrelsen i Air France KLM har netop godkendt årsregnskabet for den europæiske luftfartskoncern.

Air France KLM præsterede en betydelig resultatfremgang og kunne præsentere det første overskud itre år.

Med aflæggelsen af årsregnskabet for 2010/11 er Air France KLM dermed på rette spor til trods for flere ekstraordinære begivenheder, der påvirkede regnskabet negativt.

Samlet set steg omsætningen i regnskabsåretmed 12,5 % til23,6 milliarder euro. Det svarer til godt 176 milliarder danske kroner.

Driftsresultatet blev på 405 millioner euro, hvilket var en forbedring på 1,4 milliarder euro i forhold til året før.

Sammenlagt steg passagertrafikken med 1,1 % og kabinefaktoren steg til 81,6 %. På bundlinjen var der et overskud på 613 millioner euro eller godt 4,5 milliarder kroner.

Det lyder umiddelbart flot, men nærlæser man regnskabet er der knap så stor anledning til begejstring. Hele overskuddet kommer således fra salget af aktieposten i distributionssystemet Amadeus, der blevbørsnoteret den 29. april 2010.

Ved den børsnotering solgte Air France-KLM en del af sine aktier i selskabet så man nu ejer 15% mod før 22 %. Samtdigændrede selskabet regnskabsprincipperog optog den resterendeaktiepost til den aktuelle børsværdi.

Sammenlagt betød det en regnskabsmæssig gevinst på 1.030 millioner euro eller næsten 7,7 milliarder danske kroner.

Uden denne ekstraordinære indtægt ville Air France KLM også i 2010/11 have haft et milliardunderskud.

Selskabet hæfter sig dog ved, at fremgangen fortsatte i 4. kvartal af regnskabsåret, hvor man nedbragte kvartalets underskud med 50 % i forhold til samme periode året før.

“Det har væretkontrasternes år med på den ene side en genopretning af verdensøkonomien og på den anden side en række ekstraordinære begivenheder, der påvirkede vores aktiviteter. Det lykkedes os at skabe overskud på trods af en ekstra regning for brændstof på 1 milliard euro og effekterne af de forskellige kriser,“ siger CEO og koncernchef i Air France KLM, Pierre-Henri Gourgeon.

Koncernchefen forudser et bedre resultat i det nye regnskabsår, men advarer om, at der stadig udestår en lang række usikkerhedsmomenter. Det gælder især effekten på længere sigt af de japanskejordskælv. ogden politiske uro i flere lande i Mellemøsten og Nordafrika.

Ilyset af den store usikkerhed indstiller bestyrelsen til generalforsamlingen, at der ikke udbetales udbytte til aktionærerne.