Air Greenland forbedrer sit resultat

Air Greenland-koncernen havde et mindre fald i omsætningen i 2017, men resultatet voksede med 73 procent i forhold til året før.

Air Greenland oplevede sidste år et mindre fald i koncernomsætningen fra 1.307 millioner kroner i 2016 til 1.305 millioner kroner i 2017.

Samtidig øgede koncernen dog sit resultat før skat fra 41 millioner kroner i 2016 til 71 millioner kroner sidste år – svarende til en vækst på 73 procent. Det fremgår af koncernens netop fremlagte årsregnskab.

”Air Greenland leverer i 2017 et godt resultat, til trods for et år med flere udfordringer. Det er resultatet af mange medarbejderes fokuserede arbejde, og det er godt at se, at det strategiske fokus bærer frugt,” siger bestyrelsesformand Søren Lennert Mortensen.

Air Greenland-koncernen omfatter foruden flyselskabet også Hotel Arctic i Ilulissat og Grønlands Rejsebureau. Flyselskabet alene havde fik et resultat før skat på 28 millioner kroner – mere end en tredobling af resultatet fra 2016, hvor overskuddet var på blot ni millioner kroner.

Vækst på Kangerlussuaq-København
I 2017 havde Air Greenland en vækst på seks procent på de konkurrenceudsatte ruter, som omfatter alle udenrigsruter. 73 procent af væksten kommer fra ruten mellem Kangerlussuaq og København, og 27 procent af væksten kommer fra ruterne mellem Grønland og Island.

”I 2017 lancerede vi helårsflyvning mellem Grønland og Island, samtidig med at vi intensiverede antallet af flyvninger. Det er gået godt, til trods for at det samlede islandske marked er faldet,” siger Søren Lennert Mortensen.

Tabte servicekontrakter
Air Greenland tabte i 2017 en række servicekontrakter, hvilket forklarer faldet i omsætningen, men samtidig lykkedes det at tiltrække nye kunder.

”Vores omsætning og passagermængder falder svagt i 2017, men ikke svarende til vores tab af servicekontrakterne,” siger administrerende direktør Jacob Nitter Sørensen.

”Samtidig ser vi, at vi har solgt flere sæde-kilometer, og at den gennemsnitlige rejsestrækning er øget. Det viser os, at vi har formået at tiltrække nye kunder, og at disse kunder rejser længere – det har sikret et tilfredsstillende resultat i 2017,” siger direktøren.

 

Relaterede artikler:

Ny administrerende direktør i Air Greenland

Air Greenland taber på fejlkøb af helikopter

Air Greenland-direktør skal gøre klar til nye fly