Air Greenland Airbus A330-200. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund. Danish Aviation Photo)

Air Greenland står foran stor udskiftning af flyflåden

Air Greenland skal i løbet af de kommende fire år bruge omkring en milliard kroner på opgradering af flyflåden. Blandt andet selskabets Airbus A330 står foran udskiftning.

Den rødmalede Air Greenland Airbus A330-200, der fast betjener ruten mellem Kangerlussuaq og København, er efterhånden en ældre dame på 21 år, og derfor er flyselskabet ved at overveje at udskifte selskabets flagskib.

Men det er endnu uklart, hvilken flytype, der skal erstatte Norsaq, som Air Greenlands A330’er er døbt.

”Airbussen er ved at være afskrevet. Dens levetid som passagerfly er på verdensmarkedet typisk 25 år, før den bliver fragtfly. Vores er 21 år gammel, så det flugter meget godt med etableringen af de nye lufthavne, at der skal findes en løsning for Airbussen,” siger Air Greenlands administrerende direktør, Jacob Nitter Sørensen, til det grønlandske medie Sermitsiaq.

Endnu ikke taget stilling
Air Greenland har endnu ikke taget endelig stilling til, hvilken – eller hvilke – flytyper, der skal erstatte A330’eren. Grønlands selvstyre har besluttet at opføre nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat med 2.200 meter baner, og Air Greenland har valgt at afvente, at de endelige byggekontrakter – og dermed tidshorisonten – falder på plads, før man træffer en afgørelse.

Udover den store Airbus står Air Greenland også foran en opgradering af en række af selskabets mindre fly og helikoptere. Alt i alt regner Air Greenland med at skulle bruge op imod 1 milliard kroner på nye fly og helikoptere i de kommende fire år.

Nyt ambulancefly
Først og fremmest skal selskabets ambulancefly udskiftes, og til september skal et spritnyt Super King Air-fly efter planen indsættes som erstatning for det nuværende ambulancefly.

Derudover står Air Greenlands to Sikorsky-61 og syv Bell 212 helikoptere foran en udskiftning. Sikorsky-maskinerne benyttes til SAR-operationer (red. Search and Rescue), og hvis Air Greenland genvinder SAR-kontrakten ved udgangen af 2020, skal de to helikoptere erstattes af nye maskiner.

Det samme gælder de syv Bell-helikoptere, der er mellem 35 og 40 år gamle. De flyver i dag på servicekontrakter for selvstyret og Disco Line, og hvis Air Greenland vælger at byde på de nye kontrakter, skal de syv Bell udskiftes i 2021.

Udskiftningsmodne helikoptere
Ifølge Jacob Nitter Sørensen er Bell-helikopterne et perfekt valg til operationer i Grønland, blandt andet fordi de har analoge instrumenter, der kan klare ekstrem kulde. Men det ændrer ikke på, at Bell-maskinerne er udskiftningsmodne.

”Vi kan heldigvis stadig skaffe reservedele til helikopteren, og den er billig at reparere og holde i drift, men den er i de senere år blevet underlagt en række operationelle begrænsninger, som gør den moden for udskiftning,” siger Jacob Nitter Sørensen til Sermitsiaq.

Derudover råder Air Greenland over ni AS 350-helikoptere, der primært benyttes til specialopgaver for mineindustrien, og syv Dash 8-fly, der benyttes til den grønlandske indenrigstrafik. Ingen af dem står foran udskiftning i de kommende år.

Relaterede links

Air Greenland lander nyt overskud

Fra helikopterfirma til direktørstilling i Air Greenland

Air Greenland advarer mod lufthavnsplaner