Air Greenland foreslår, at landingsbanerne i Nuuk, Sisimiut, Ilulissat forlænges til 1.199 meter samtidig med, at der anlægges en bane af tilsvarende længde i Qaqortoq. Det vil skabe grundlaget for vækst i den grønlandske flytrafik.
Grønlands nationale flyselskab Air Greenland har ifølge webavisen.gl udpeget fire byer, der er store nok til at forsvare en større udbygning af infrastrukturen.
Der er tale om lufthavnene i Nuuk, Sisimiut, Ilulissat, der ifølge Air Greenland er velegnede til at udvide landingsbanerne til 1.199 meter. Samtidig foreslår selskabet, at der nyanlægges en landingsbane på 1.199 meter i Qaqortoq.
Udvidelse af banerne i de omtalte vækstbyer vil betyde, at der vil kunne anvendes fly af typen DHC 8 i stedet for de nuværende DHC 7. Sidstnævnte flytype vil i stedet kunne anvendes til alle de resterende lufthavne i Grønland, der kan tage imod fastvingede fly. Det betyder, at DHC7-flyene kan være i drift i yderligere 10 – 15 år.
Air Greenland havde i 2009 i alt 399.000 passagerer, hvilket er et fald på 22.000 i forhold til året før.
I dag råder selskabet over 6 fly af typen DHC-7-103 (Dash-7)samt to nye DHC-8-Q202 (Dash-8-200). Atlantflyene er stadig en Airbus A330-220 samt en Boeing 757-200. Herudover en række mindre fly og helikoptere, ialt 35 fartøjer.
—
Foto: Air Greenlands nye Dash-8-200 fly, der er erhvervet fra Alaska Airlines / Horizon Air.