AirAsia X nærmer sig realisering af Europa-ruter

Det europæiske marked har længe haft interesse fra AirAsia X, og nu taler det malaysiske lavprisflyselskab igen om at etablere ruter med nye Airbus A330neo-fly.

Gennem de seneste år har AirAsia X gentagne gange ytret ønske om at åbne langdistanceruter fra Malaysia og til europæiske destinationer. Lavprisflyselskabet, der fokuserer på lange ruter, har blandt andet vist interesse for Skandinavien med Stockholm, Oslo og København som favoritdestinationer.

Faktum er dog, at AirAsia X endnu ikke har taget skridtet og åbnet ruter til Europa. Men det er fortsat et stort ønske fra det malaysiske selskab, der endnu en gang omtaler emnet i forbindelse med Paris Air Show, der blev afholdt i denne uge.

Udfordringer med oliepriser
Bestyrelsesformand i AirAsia X, Tan Sri Rafidah Aziz, mødte tidligere på ugen en række journalister i Paris – herunder The Star. Her fortalte hun, at før flyselskabet træffer en beslutning om Europa-ruter, skal forskellige faktorer som driftsomkostninger og de forventede indtægter nøje overvejes.

“Vi skal se på det samlede billede, om europæiske ruter kan imødegå udfordringerne, såsom ændringerne i oliepriserne, de forskellige skatter i Europas lufthavne og så videre,” sagde Tan Sri Rafidah Aziz.

“For eksempel var de fly, der tidligere fløj til London og Paris, ikke de rigtige fly. Omkostningsfaktoren var den, der bogstaveligt talt fik os ned med nakken i markedet. Fremadrettet skal vi være realistiske, når vi træffer langsigtede beslutninger.”

AirAsia X har således tidligere haft ruter fra den malaysiske hovedstad, Kuala Lumpur, og til både Paris og London, hvor selskabet på daværende tidspunkt opererede med fly af typen Airbus A340-300. Hvis lavprisflyselskabet på et tidspunkt skulle vende tilbage til de to byer – eller andre europæiske destinationer – vil det blive med de helt nye og brændstoføkonomiske Airbus A330neo. AirAsia X har en ordre på 100 A330-900. 66 af dem er på fast ordre.

Første fly leveres i juli
De nye A330neo-fly bruger mere brændstofeffektive motorer, hvilket ville give AirAsia X ekstra fleksibilitet til at lægge en strategi, lyder det fra bestyrelsesformanden. Når de første A330neo-fly bliver sat i drift i selskabet, vil bestyrelsen tage en beslutning om Europa på baggrund af ledelsens forslag.

AirAsia X forventer, at Airbus kan levere seks A330neo-fly til selskabet om året. Det første fly vil formentlig ankomme i juli og det andet fly til august, og selskabet har derfor snart de ønskede maskiner til eventuelle Europa-ruter.

“Vi har ikke besluttet, hvor den nye flåde vil flyve til, da vi stadig studerer hvert enkelt marked for at forstå efterspørgslen, og hvordan vi vil kunne udnytte det,” sagde Nadda Buranasiri, koncernchef i AirAsia X, ved Paris Air Show ifølge The Star.

I øjeblikket opererer AirAsia X kun med Airbus A330-300, og selskabet har i alt 24 af dem. AirAsia X har hovedbase i Kuala Lumpur International Airport, og selskabet har datterselskaberne Indonesia AirAsia X og Thai AirAsia X.

 

Relaterede artikler:

AirAsia X kigger igen på Skandinavien

AirAsia X vil indrette A330 med 440 sæder

Thai AirAsia har Europa i kikkerten

AirAsia X forbereder tilbagevenden til Europa

AirAsia X: Vi kommer til Europa i 2018