3D-print er ikke en ukendt teknologi i flyindustrien. Nu vil Airbus tage skridtet endnu længere, og målet er, at serieproducere flydele ved hjælp af teknologien.
(HAMBORG) Produktion af flydele ved hjælp af 3D-printer har eksisteret i nogle år, og flere flyselskaber og producenter er så småt begyndt, at tage teknologien til sig. Primært har det indtil nu omfattet plastdele. Airbus tager nye metoder i brug, og kigger mod naturens strukturer i udviklingen af ny 3D-print teknologi. Airbus har startet forsøg med at 3D-printe flydele i metal.
Struktur fra vandliljer
Et af områderne Airbus kigger på er, at benytte sig af bionisk design ved at kopiere strukturer fra naturen. Her har selskabets forskningsafdeling fundet frem til strukturen i gigantiske vandliljer. På disse planter kan bladene blive op til 2,5 meter i diameter, og kan bære vægt op til 20 kg uden at knække eller give efter. Forskerne har scannet strukturen i vandliljen, og ved hjælp af 3D printet prototyper ud med samme struktur. Disse planlægger Airbus at benytte i vinge- og flapsdele, som består af store arealer. Strukturen vil ifølge Airbus være lettere, tyndere og stærkere end dagens teknologier.
Metaldele
Airbus leverede sin første reservedel i plast fra en 3D-printer tilbage i 2014. Nu er selskabet i fuld gang med forsøg, hvor der 3D-printes flydele i metal, baseret på titan- og aluminiumspulver.
”I dag kan vi 3D-printe dele baseret på titanium og aluminium. Det ser meget lovende ud, og allerede i 2018 forventer vi, at de første dele vil blive testet på vores testfly,” fortæller Peter Sanders, der er leder af afdelingen for ny teknologi ved Airbus i Hamborg, til CHECK-IN.dk.
Peter Sanders forklarer videre, at Airbus ikke kun ser for sig at 3D-printe reservedele og prototyper, men også serieproducere dele til produktionen.
”Vi kan, når teknologien og godkendelsen er endelig på plads, producere aluminiumsdele 90 procent hurtigere og 75 procent billigere end i dag,” forklarer Peter Sanders.
Fortsat for lang tid
Når Peter Sanders siger, at teknologien skal være på plads, henviser han til selve tiden det tager at 3D-printe. En brændstofventil på størrelse med en håndbold, som Peter Sanders viser frem, tager i dag 40 timer at 3D-printe. Ifølge Peter Sanders tog det 80 timer for et år siden.
”Udviklingen af print-teknologien går i rasende fart. Selve produktionstiden halveres for hvert år teknologien modnes, så den del der tager 40 timer i dag, vil måske tage 5 timer om 2-3 år. Til den tid kan vi virkelig begynde, at tænke serieproduktion af dele,” siger Peter Sanders.
3D-printet helt fly
Forskningsafdelingen har printet en prototype af et helt fly på deres 3D-printere baseret på plastmateriale. Flyet – der er 4 x 4 meter og vejer 25 kg – er udstyret med elektriske motorer. 3D-printeren bruger omkring fire dage på, at 3D-printe hele flyet, og forskerne har lavet fire stykker af prototypen. I løbet af 2016 vil der blive udført 18 testflyvninger, og formålet er at undersøge hvordan et 3D-printet fly opfører sig i luften under flyvning.
Relaterede artikler:
EasyJet bringer 3D-print og droner ind i luften
CHECK-IN.dk var sammen med 160 journalister fra hele verden inviteret til Airbus Innovation days 2016 i Hamborg de to sidste dage i maj. Rejse og ophold var betalt af Airbus.