Airbus holder vejret

Sålænge man ikke kender årsagen til, at det indonesiske Airbus A320-fly forsvandt undervejs fra Surabaya til Singapore, holder man vejret hos den europæiske flyproducent. AirAsia-koncernen er verdens største A320-kunde.

Der gik ikke mange timer, efter at det indonesiske AirAsia-fly var forsvundet, før den europæiske flyproducent Airbus måtte rykke ud med en pressemeddelelse.

Såkaldte eksperter nævnte vejrlig i kombination med tekniske fejl som mulige årsager til, hvad der formodes at være et havari med det snart seks år gamle Airbus A320-200 fly fra Indonesia AirAsia.

Det kan man naturligvis ikke sidde overhørigt hos Airbus, der netop med A320´eren har verdens bedste sælgende passagerjetfly.

“Airbus beklager at måtte bekræfte, at et A320-200 fly fra Indonesia AirAsia i morges den 28. december mistede kontakten til flyvekontrollen. Flyet var på en ruteflyvning som rutenummer QZ8501 fra Surabaya til Singapore.

Flyvningen involverede MSN 3648 (producent-serienummer, red.), der blev registreret som PK-AXC og leveret til AirAsia fra produktionslinjen i 2008. Flyet er udstyret med to CFM 56-5B motorer og havde akkumuleret cirka 23.000 flyvetimer i omkring 13.600 operationer.

I overensstemmelse med ICAOs bestemmelser vil Airbus bistå den franske havarikommission BEA samt de myndigheder, der skal stå for undersøgelsen,“ hedder det i en erklæring, som Airbus udsendte søndag ved middagstid.

Verdens største A320-kunde
Airbus A320 er kendt for at være et særdeles driftssikkert mellemdistancefly. I dag er der omkring 3,400 eksemplarer af flyet i drift over hele verden, og en pæn del af disse flyver for AirAsia og dets datterselskaber. Faktisk er AirAsia-koncernen den største A320-operatør i verden, idet hvert 20. A320-fly – svarende til omkring 170 – beskæftiges af selskaber ejet og kontrolleret af den malaysiske luftfartskoncern.

Moderselskabet AirAsia beskæftiger 80 fly i A320-serien, mens Thai AirAsia følger med 40, Indonesia AirAsia har 29, mens AirAsia Zest, AirAsia Phillipines og AirAsia India tilsammen beskæftiger 20 A320-fly.

Da AirAsia-koncernen således sammen med China Eastern Airlines, China Southern Airlines og amerikanske JetBlue Airways er blandt de største A320-kunder i verden, har Airbus en naturlig interesse i at få opklaret, om det er pilotfejl, tekniske fejl, eller andre forhold, der har forårsaget det formodede havari.

En begrænset del af de 3.400 A320-fly befinder sig i Norden. SAS beskæftiger 13 fly af denne type, mens Finnair har 10. Danish Air Transport i Vamdrup har to A320-fly, mens Thomas Cook Airlines Scandinavia har et enkelt af den specifikke type.