Haleroret til det første Airbus A350XWB-fly er blevet malet i Airbus-farverne. Der er dog stadig to år til flyet kommer i drift.
Haleroret til den første Airbus A350 XWB (MSN1) er netop kommet ud af malehallen i Toulouse i Frankrig i Airbus’ velkendte blå og hvide bemaling. Dette er den første A350 XWB del til flyet, som er blevet malet i Airbus-farverne. Det er planen, at haleroret og resten af flyet skal i luften første gang næste år.
Det 10 meter høje ror af kompositmaterialer er lavet på Airbus fabrik i den tyske by Stade. Her laves haleror til alle Airbus’ flytyper.
A350 XWB (Extra Wide Body) er Airbus’ modsvar, til Boeings 787 Dreamliner. Boeing lancerede planerne om 787’eren flere år før Airbus løftede sløret for A350 XWB. Store forsinkelser i udviklingen af Boeing 787’eren gjorde, at Airbus havde mulighed for at hente ind på ærkerivalen.
Men store forsinkelser i egen lejr har betydet, at Airbus først forventer at kunne levere de første eksemplarer af A350 XWB til luftfartsselskaberne i andet halvår 2014. Den første Dreamliner blevet leveret til japanske ANA i efteråret sidste år.
Overgå Dreamlineren
Qatar Airways bliver den første til at modtage det nye fly. Selskabet har i alt bestilt 80 A350’ere i tre forskellige versioner. Mere end 35 luftfartsselskaber har tilsammen bestilt over 550 eksemplarer af det nye fly. På de nordeuropæiske breddegrader har kun Finnair og Aer Lingus bestilt flyene.
Boeing har blandt andet solgt sin 787 Dreamliner på, at flyet bruger 20 procent mindre brændstof end de nuværende konkurrenter. Airbus regner med at kunne overgå dette. Således forventer de, at Airbus A350 XWB bruger otte procent mindre brændstof end drømmeflyet.
I ordrekapløbet er Boeing dog fortsat i førersædet med mere end 830 bestillinger på Dreamlineren, mod Airbus’ lidt over 550 bestillinger på A350 XWB’eren.