Airbus og Boeing side om side med fly nummer 7.000

Verdens to største flyproducenter nåede med en enkelt dags mellemrum en historisk milepæl med fly nummer 7.000. For europæiske Airbus var milepælen dog for det samlede antal leverede fly, mens det for amerikanske Boeing alene var for 737-serien.

Boeing og Airbus må deles om en historisk milepæl i disse dage.

De to flyproducenter leverede med en enkelt dags mellemrum hver deres fly nummer 7.000. For Airbus var der dog tale om det samlede antal leverede fly af alle typer, mens det for Boeing alene var Boeing 737-modellen.

Airbus leverede sit fly nummer 7.000 den 12. december. Der var tale om en Airbus A321, der blev leveret fra fabrikken i Hamburg-Finkenwerder tilUS Airways. I forvejen har det amerikanske lufttfartsselskabverdens største flåde af Airbus fly.

Airbus nummer 1.000 var en A340-300 til Air France i 1993 og nummer 2.000 kom allerede i 1999. I december 2007 leverede den europæiske flyproducent fly nummer 5.000, denne gang en A330-200 til Qantas i december 2007. Og i januar 2010 leverede man fly nummer 6.000 i skikkelse af en A380 til Emirates.

Springet til 7.000 tog altså mindre end to år og dermed understreges markedets store efterspørgsel efter nye, brændstoføkonmiske fly.

“Det er særligt passende, at vores fly nummer 7.000 er et A321 til netop US Airways. Luftfartsselskabet har i forvejen den største flåde af Airbus fly i verden med over 220 eksemplarer afA320-fly,“ siger Tom Enders, der er koncernchef og CEO hos Airbus.

US Airways har ordrer på yderligere 58 A320-fly, 8A330 samt22 A350 XWB-fly.

Boeingleverer nummer 7.000 af sin 737-serie

Også hos den amerikanske konkurrent, Boeing, nåede man en historisk milepæl med levering af fly nummer 7.000.

Hos Boeing var det dog ikke det samlede antal fly, men alene antallet af leverede fly i Boeing 737-serien.

Her blev nummer 7.000 leveret den 11. december til lavprisflyselskabet Flydubaifra De Forenede Arabiske Emirater.Det var et fly af typen Boeing 737-800, der kørte ud af fabrikken.

Den første Boeing 737-100 fløj i 1967 og begyndte kommercielle flyvninger i februar 1968. Senere fulgte den forlængede udgave Boeing737-200, der kom i april 1968 og siden har Boeing lanceret en række andre varianter.

I nordisk luftfarter Boeing 737-800 den mest anvendte flytype fra den amerikanske flyproducent, hvilket især skyldes enhedsflåden hos lavprisflyselskabet Norwegian.

Boeing 737 nr. 6.000 blev da også leveret til den norske storkunde for blot to og et halvt år siden, hvilket vidner om usædvanlig stor travlhed i produktionshallerne på 737-fabrikken i Renton nær Seattle.

I 2012 forventer Boeing af producere 35 enheder om måneden af det populære 737-fly. I 2013 øges produktionen til 38 per måned, mens der i 2014 forventes 42 producerede enheder hver måned.