(Foto: Airbus / PR)

Airbus-ordrebogen skrumpede med 100 fly

Den europæiske flyproducent Airbus gør status over et år, hvor der blev leveret flere end 600 fly, men trods højere ordreindgang er ordrebogen reduceret med omkring 100 fly.

Efter et sandt rædselsår for luftfarten i 2020 begyndte en spirende optimisme at vise sig i branchen i løbet af sidste år, hvor rejserestriktioner blev lempet og grænser genåbnet. Det var også godt nyt for flyproducenterne, da flyselskaberne atter kunne genoptage leverancer af nye fly.

Airbus fortæller i en pressemeddelelse, at flyproducenten har leveret 611 fly i løbet af 2021. Flyene er blevet leveret til i alt 88 kunder, lyder det. Selskabets ordrebog er dog skrumpet med godt 100 fly i forhold til i 2020.

De 611 fly, som er blevet leveret i det forgangne år, fordeler sig på en række af selskabets flymodeller, fortæller Airbus. Hovedparten var A320-serien med i alt 483 leverede fly, mens A220’erne kom afsted til 50 kunder. Herudover blev der leveret 55 eksemplarer af A350 og 18 af A330, mens de sidste fem A380’ere også blev overdraget til kunderne.

Ordrebogen er skrumpet
I 2020 var der 7.184 fly i selskabets såkaldte backlog, der er flyproducentens ordrebog. Trods et travlt år med nye salg, er der nu blot 7.082 fly i ordrebogen, der således er skrumpet.

Ifølge Airbus blev der sidste år solgt 771 nye fly, men da en række ordrer blev annulleret i 2021, kom producenten ud af året med et nettosalg på 507 fly. Dermed har der været 264 annulleringer.

Airbus fortæller, at 25 procent af de 611 fly er blevet leveret med en metode kaldet ”e-delivery”, hvor en del af de opgaver, der er forbundet med at få leveret et fly, klares via internettet. Ordningen blev indført i foråret 2020 for at mindske smitterisikoen og unødig rejseaktivitet under pandemien.

Leverede flest til Asien og Stillehavsområdet
Flyene er blevet leveret til stort set hele verden. I alt 16 procent er sendt til Nordamerika, to procent til Latinamerika, 17 procent til Europa, 30 til Asien og Stillehavsområdet, Mellemøsten og Afrika tegner sig for fem procent, mens de resterende 30 procent af flyene er fløjet til mindre unavngivne områder.

Airbus offentliggør hele årsrapporten fra 2021 midt i februar. Koncernchef Guillaume Faury fortæller dog i pressemeddelelsen, at de foreløbige tal peger på, at der fortsat er tiltro til, at luftfarten nok skal komme sig helt oven på COVID-19-pandemien.

“Året bød på betydelige ordrer fra flyselskaber verden over, hvilket signalerer tillid til den bæredygtige vækst i flyrejser efter COVID-19. Selvom der stadig er usikkerheder til stede, så vil vi løfte produktionen i løbet af 2022 for at imødekomme vores kunders krav.”

 

Relaterede artikler:

KLM bestiller op til 160 Airbus-fly

Airbus erstatter Boeing hos Qantas

480 passagerer i Airbus A350