SAS Airbus A340-300 i Stockholm-Arlanda. (Foto: SAS)

Akut reparation skaber langdistance-problemer for SAS

Et af i alt 11 langdistancefly i SAS-flåden har i knapt to uger været taget ud til en akut udskiftning af landingsstellet. Det har betydet massive forsinkelser og flere aflysninger. SAS forventer at flyet er tilbage på vingerne i denne uge.

En akut udskiftning af landingsstellet på et Airbus A340-fly har betydet, at SAS i knap to uger har mangletet afselskabets i alt 11 langdistancefly.

Det er det 10 år gamle Airbus A340-300 fly med navnet “Freydis Viking“og den danske registrering OY-KBD, der har været ude af drift i de seneste par uger.

SAS oplyser, at flyet rutinemæssigt skulle have skiftet understel, men det blev konstateret, at der var korrosion i den bøsning, som understellet sidder fast i på flyskroget. Det har derfor taget længere tid end forventet, at få landingsstellet skiftet, idet der skulles laves en ny bøsning.

Det manglende fly i produktionenhar har ført tilflere aflysninger igennem de senere dage, blandt andet har ruterne til Tokyo, Bangkok og Chicago været berørt. Samtidig har flere flyvninger været voldsomt forsinket – typisk op til et halvt døgn.

”Det har været en temmelig stor udfordring for vores folk i operationsafdelingen at få tingene til at hænge sammen,”fortæller Mikkel Thrane, der er kommunikationschef i SAS.

Han forklarer, at de fly, der de seneste par dageskulle have været afsted om aftenen, typisk er kommet afsted den følgende morgen, hvilket har medført store omkostninger med hotel og indkvartering af de mange passagerer.

Måtte indleje fly fra Hi Fly
Situatíonen var i weekenden så kaotisk for SAS, at det var nødvendigt at indleje kapacitet fra det portugesiske flyselskab HiFly. Hele to fly af typen Airbus A330-200har SAS måttetgøre brug af for at gennemføre flyvninger til Washington og Chicago.

SAS forventer, at OY-KBDer tilbage på vingerne i denne uge. Selskabet har en flåde af fire Airbus A330-fly og syv Airbus A340-fly til at betjene selskabets interkontinentale ruter til USA og Asien.

Større flyselskaber med en betydelig større langdistanceflåde vil typisk have adgang til back-up fly i tilfælde af uregelmæssigheder. Derimod vil et selskab som SAS være meget sårbart ved hændelser af denne art, da man ikke råder over reservekapacitet til at imødegå forsinkelser og aflysninger.