Alitalia annullerer A350-bestilling

Alitalia har valgt at afbestille 12 eksemplarer af den mindste version af Airbus A350-flyet, A350-800. Det øger risikoen for at versionen bliver droppet.

Hos Alitalia går de og venter på besked fra ørkenstaten Abu Dhabi om hvorvidt Etihad ønsker at købe 49 procent af det næsten kronisk kriseramte italienske flyselskab. I mellemtiden rydder italienerne op i deres butik. Det sker blandt andet ved at annullere en bestilling på 12 nye Airbus A350-800 fly.

Bestillingen blev placeret i 2008 af det italienske flyselskab Air One. Året efter fusionerede Air One med Alitalia og Airbus-ordren blev herefter blot en bestilling til Alitalia.

Men med selskabets økonomiske sundhedstilstand har Alitalia-ledelsen fundet det mest hensigtsmæssigt at afbestille de 12 eksemplarer af den spritnye flytype. I stedet må selskabet klare sig med sin flåde af Airbus A330 og Boeing 777-langdistancefly. Hvis Etihad vælger at rykke ind og tage kontrol med 49 procent af selskabet er det ikke utænkeligt, at indkøb af nye langdistancefly vil være en del af en eventuel oprustning efter en skrap sparerunde. Etihad har selv bestilt 62 eksemplarer Airbus A350’ere i de større -900 og -1000 versioner.

Droppe mindste version
Med Alitalias afbestilling er Airbus nede på kun 34 bestillinger på den mindste udgave af det nye Airbus A350-fly. De 34 bestillinger på A350-800 versionen er lagt af i alt fem flyselskaber, og det lille stykantal kan føre til, at Airbus helt dropper -800 versionen og i stedet kun tilbyder standardudgaven -900 og den ekstra store -1000 udgave, der er bestilt i henholdsvis 589 og 189 eksemplarer.

A350-800 vil ifølge Airbus få plads til 276 passagerer i et tre-klasses layout, mens -900 og -1000 vil få plads til henholdsvis 315 og 369 passagerer i tre-klasses konfigurationer. Qatar Airways bliver det første selskab til at sætte det nye Airbus A350XWB-fly i drift. Det forventes at ske senere i år. SAS har bestilt otte eksemplarer af Airbus A350-900.