Skrappe krav fra medejer Air France-KLM får kriseramte Alitalia til at kigge mod Rusland for hjælp til en alternativ udvej.
Ledelsen i Alitalia er parat til at gå langt for at undgå at skulle danse efter Air France/KLM’s pibe i arbejdet med at sikre det italienske flyselskabs overlevelse. Ja, faktisk hele vejen til Rusland.
Air France/KLM ejer 25 procent af Alitalia og i forbindelse med en foreslået kapitalindsprøjtning på over 2,2 mia. kroner i Alitalia har det fransk-hollandske luftfartsselskab stillet krav om at italienerne reducerer deres europæiske rutenetværk markant og gør sin langdistanceforretning rentabel. Desuden skal bestyrelsen skiftes ud og en stor del af Alitalias gæld afvikles.
Men det er tilsyneladende for stærk kost for Alitalias ledelse. Ifølge det italienske nyhedsbureau AGI skal Alitalia mødes med Aeroflot’s ledelse i Moskva i denne uge med henblik på at undersøge mulighederne for et samarbejde.
Reduceret til mindre spiller
Dialogen med Aeroflot er ifølge AGI første forsøg i en Alitalia-plan om at indlede et samarbejde med en stærk international partner. Det kan være Aeroflot, men kan også være et helt andet luftfartsselskab. For det handler først og fremmest om at sikre sig, at Air France/KLM ikke får lov at diktere Alitalias fremtid.
Alitalia frygter, at selskabet vil blive reduceret til en mindre sydeuropæisk spiller og at Air France/KLM overtager en stor del af den interkontinentale trafik i takt med at Rom og Milano får stadig færre ruter.
Hvis Aeroflot ikke er åbne over for et samarbejde, så kunne Etihad fra De Forenede Arabiske Emirater være et godt bud på en alternativ samarbejdspartner. Det stenrige selskab køber minoritetsaktieposter i luftfartsselskaber verden over. Og derfor kan det ikke udelukkes, at Etihad kan se sit snit til at overtage en større eller mindre andel af aktierne i Alitalia.
I midten af november skal ejerne af Alitalia, her i blandt Air France/KLM, tilkendegive, om de er interesserede i at bidrage til kapitalindsprøjtningen.